Samtale med Jens om Frelsens hær

Pastoren har været i dialog med Jens om det nye album, Frelsens hær.

Det er svært ikke at drage sammenligninger med de foregående Love Shop-albums, nu hvor der er gået så længe siden National og Hilmer ikke er mere. I mellemtiden har Henrik og du begge haft en længere solokarriere. Hvad har du kunnet tage med dig fra dine solo-erfaringer til det nye album?

Selvtillid og hård arbejdsdisciplin. Da LS gik på pause i 2004 tænkte jeg, det ikke skulle være manglende indsats, de ting jeg lavede evt. måtte falde på, så har strammet gevaldigt op mht. til antallet af arbejdstimer der bliver sat ind på et nyt album. Mht. til selvtillid, udfra at turde prøve nye ting af, skifte kurs, følge indskydelser og ikke tænke defensivt  har samarbejdet med Nikolaj Nørlund også været meget givende. Overordnet set er ambitionsniveauet måske bare steget.

Hvad er den største forskel mellem at arbejde med musikken som Jens U. solo og som Love Shop, som det er nu?

Der er en kæmpestor forskel, for i LS arbejder man naturligvis ud fra det band’s elektroniske tradition, sangkatalog og historie, hvilket ikke kan undgå at påvirke processen. LS’s musik er en stor størrelse i både vores egen og også mange andres bevidsthed, hvilket giver en forpligtelse til at tage afsæt i de overordnede æstetiske og udtryksmæssige rammer, alle tidligere plader og koncerter har sat.

Hvordan er sangene blevet til? Nu har både du selv, Henrik og Mikkel været involveret.

Jeg er – som altid i Love Shop – kommet med en masse demoer. Sange, halvfærdige sange og stykker, som vi så har kigget på i fællesskab. I “Memory Babe” f.eks. var demoen næsten samme sang, men med et andet og klart dårligere chorus. Vi sendte Hall hjem at lave et nyt og bedre, hvilket han i den grad gjorde. Hall er også kommet med et helt eget nummer, som vi synger duet på, ligesom Mikkel har leveret musik til en af de nye sange.

I “gamle dage” havde I ofte ikke flere sange, end dem der kom med på et album. Har det været anderledes denne gang?

Ja, det har det. Vi har haft en hurtigere arbejdsproces end i ‘det gamle’ Love Shop, så der har både på demoplan og i studiet været flere ting oppe, som er faldet. Sidste fyrede sang røg fem dage før vi var færdige i studiet. Andre var med lang tid, men udviklede sig aldrig til noget der gav sig selv. Man skal være i stand til at acceptere at ikke alting kommer i mål.

Især på “Redningsklar” og “Ikke langt herfra” mærker jeg en tydelig inspiration fra Kent, både sangskrivningsmæssigt og i lydbilledet. Hvem har inspireret jer i tilblivelsen af Frelsens hær? (Jeg synes ikke rigtig, jeg kan høre The Walkmen nogen steder.)

Hvem har inspireret os, hmm….både Mikkel og jeg lyttede over sommeren rigtig meget til The National’s High Violet. Mht. Kent holder jeg meget af dem, og de har musikalsk en parallelhistorie med os, som et elektronisk rockband, med sans for melodi, synths og store omkvæd. Ellers ved jeg ikke. Jo, første samlende møde vi holdt i januar, gav jeg Mikkel og Henrik en lille CD med titlen LS-insider, som var ment som en slags løs hensigtserklæring omkring, hvad den nye musik, tilgang og lyd for min skyld gerne måtte tage udspring fra og være beslægtet med. Og hey, der var faktisk en Kent-sang på. Her LS-insider’s tracklist:

  • Bad Romance – Lady GaGa
  • Public Pervert (Carlos D Remix) – Interpol
  • Here To Stay (Felix Da Housecat-mix) – New Order
  • Space Monkey – Placebo
  • Madame Hollywood (Tiga’s Mix) – Felix Da Housecat
  • Oh Me, Oh My – The Devastations
  • So Happy I Could Die – Lady GaGa
  • Hearts On Fire – Cut Copy
  • Kärlek är för dom – Thåström
  • Töntarna – Kent
  • Pussy – Rammstein
  • Small Town Witch – Sneaker Pimps
  • Dance In The Dark – Lady GaGa
  • Bizarre Love Triangle (Richard X Remix – edit) – New Order
  • Ravic – Sällskapet

Denne gang er der hele to instrumentalnumre. Hvorfor endte det sådan?

“Mädchenclub” var vel først tænkt som en rigtig sang, men sådan gik det ikke. På pladen fungerer den som en slags energisk breaker og pusterum inden alvoren fortsætter. “Tunnelen…” er en slags efterspil Mikkel har lavet til “Lyset Er For Dig”, men har fået egen titel og indeksnummer, da dens lydunivers alligevel er så markant anderledes.

Jeg synes, der er en lidt mere melankolsk grundstemning på albummet end vi er vant til. “Fester i Danmark” er f.eks. ikke nogen fest-sang.

Melankolsk, det har jeg selv ikke tænkt over, men du er ikke den første der siger det. Vi har lavet en masse sange og sat dem sammen, uden at tænke på grundstemningen, som vi nok selv først rationelt skal til at forholde os til nu. ‘Fester I Danmark’ er flere ting på én gang, og fest er der da også i de oppiskede omkvæd, selvom det regner i dem, nej?

Det ene instrumentalnummer hedder “Tunnellen ved enden af lyset”. Rapporter om nærdødsoplevelser nævner ofte netop et lys og en tunnel, man passerer igennem. Er titlen en henvisning til døden?

Nej, titlen er en henvisning til at sangen står i forhold til “Lyset Er For Dig”, der kommer lige før den på albummet

Lyden på Frelsens hær er temmelig anderledes end på de foregående albums. Dengang, da en guitarist producerede, stod keyboardfladerne tydeligt frem. Nu er det en keyboardmand, der sidder i stolen – og guitarerne står tydeligt frem. Specielt bemærker man noget, der ellers aldrig var plads til – nemlig akustiske guitarer!

Hilmer hadede akustiske guitarer, så vi kunne aldrig bruge dem tidligere, hvilket var ærgerligt, for netop det instrument formår at give luftighed i musik. Synes selv at keyboards også er ret fremtrædende på Frelsens Hær, nej?

Hilmer var kendt for at trække sig tilbage i ugevis for at mixe alting til ukendelighed. Hvor megen post-produktion har der været på Frelsens hær?

Der har ikke været megen post-produktion. Faktisk gik sangene i mix – hos Søren Mikkelsen i Medley Studios – allerede mens vi indspillede de sidste færdige et par kilometer derfra, så det har været en meget travl, men strømlinet og god proces.

Det er omsider lykkedes jer at lave et nummer, jeg ikke tør synge, mens min hustru hører på. Ikke fordi det er anstødeligt, men… Her tænker jeg selvfølgelig på “Du bestemmer nu”! Det griber helt tilbage til et klassisk Love Shop-udtryk.

Ja, det er sangen Henrik er kommet med. Og du har ret i at den griber helt tilbage til det tidlige Love Shop i sin meget old school-klassiske popstil.

“Dit eget selvmord” virker som en sang, der bare ventede på at blive skrevet. Men den er måske mere resignerende end vred –  som en følelse af udmattet fortvivlelse efter 9 år med den nuværende politiske situation.

Der er ingen vrede pegefingre på dette album, og selv en sang som “Dit Eget Selvmord” er blevet til uden bagtanker om, at nu skulle der protesteres – den skete ligesom bare af sig selv. Hvilket vel sådan set kun gør dens billeder endnu mere bekymrende.

Beskriv Frelsens hær med én formulering.

Forløsning.

Skriv et svar

Jens Unmacks officielle weblog