Alt sammen i dag

En brillant dag for udgivelse af ny musik, der er værd at investere sig i. Hvis vi starter herhjemme, er Nikolaj Nørlund på banen med Alt Sammen, Lige Nu, et album lavet med Figurines-mastermind Christian Hjelm som sparringspartner og medsanger. En uimodståelig og detaljerig samling sange, med rigt sansende danske ord henover de luksuriøse melodier, der så ubesværet elegant folder sig ud. Ingen hemmelighed vel at denne side anser Nørlund som en af landets essentielle sangere, og han er sjældent hørt mere overskudsagtig og levende end her. En perle af et album, der lægger nye givende sider til den Nørlundske sangskat.

Lana Del Rey synger næsten i samme dybe leje som Nørlund, men her hører ligheden også op. Og mens den almene opfattelse er, at Nørlund er the real thing, slås Del Rey med den offentlige vrangforstilling, at hendes underspillet dramatiske og storslåede pop noir-musik ikke gælder, idet hun måske slet ikke er den person hun foregiver at være…! En absurd og forældet snak om autenticitet, vi behandlede her på siden i sidste uge, og som ikke bør skygge for, at Born To Die når som bedst byder på så udsøgt voksen popmusik som serveres kan. Hvis man virkelig ikke kan/vil lade sig forføre af de elegant drejede og strømlinede sange som f.eks. ‘National Anthem’, ‘Summertime Sadness’, ‘Radio’, titelnummeret og nok så kendte ‘Video Games’, er ens ører og hjerte mon så ikke bare spildt på popmusik?

Og hvor efterlader balladen om Del Rey hele verdens yndlingscanadier Leonard Cohen? Han er i dag tilbage efter otte års udgivelsesfravær med Old Ideas, der på vanlig veloplagt vis er en tour de force i vise ord og hans ærketypiske sørgmuntre betragtninger omkring liv og død. Og da specielt det sidste. For der hænger en stemning af afsked og regnskabets time over hele pladen, ja, oftest lyder det som L. Cohen synger fra et sted, hvor hans ene ben allerede har taget skridtet ind i en næste verden. Byder mesteren fra Montreal os virkelig farvel, eller er det et lytterens bedrag? Apropos netop bedrag og føromtalte Del Rey, så kommer det os nu for øre, at en vis Patrick Leonard, Madonna’s tidligere producer og medsangskriver, også optræder på Old Ideas som co-writer. Men…..isåfald kan vel ikke engang Leonard Cohen være autentisk?!? Fuck, her syntes man ellers lige det var en fremragende fin plade, den Old Ideas. Men nej. Verden er måske nok både gammel og af lave, men den vil sgu ikke bedrages.

Hvor mange…?

Webmaster Pastor installerede fra nytår en tæller her på siden, så vi kan se hvor mange besøgende den har. Sidste år talte han og jeg sammen et par gange om, hvorvidt det faldende antal indlægskommentarer var en indikation af at færre benytter sig af bloggen end tidligere, eller om det istedet blot signalerede ændret adfærd hos netbrugere, der måske istedet nu får ethvert kommunikationsbehov rigeligt dækket ind af mere direkte medier som Facebook/Twitter/etc. Efter en måned med omtalte tæller på, tyder mest vel heldigvis på det sidste. Nogen der tør gætte på hvor mange som har været her forbi hidtil i januar…?

Saturday’s kids

Guderne skal vide det kan være svært at huske Jim Kerr som en visionær ung mand og hans Simple Minds som et band der viste vejen frem. Det har alt for meget træt pomp og hulhed fra Glasgow-bandet’s hånd siden midtfirserne sørget behørigt for. Men i nogle få år – fra 1980 til ’83 – tilhørte Kerr & co. førerfeltet i britisk rock, nok med afsæt i en nyere Bowie-tradition, men ligeså meget i en romantisk ide om det moderne Europa, hvor glitrende metropoler, lyden af Kraftwerk og kontinentale film – Jim Kerr talte ofte henført om Werner Herzog’s film i interviews på den tid – gik op i en høj idealistisk enhed. New Gold Dream (fra efteråret 1982) står som kronen på værket som album, med tidsløs skønhed og livskraft i sin verden af bølgende varme synths, men allerede på Empires and Dance (1980) og dobbeltudgivelsen Sons and Fascination/Sister Feelings Call var fundamentet lagt for den Simple Minds-musik, der på særegen vis formåede både det rytmisk kantede og det imødekommende melodiøse. Et godt eksempel på det er ‘Sweat In Bullet’, den anden single – efter ‘Love Song’ – fra Sons and Fascination.

…Airmobility
Dressability
Tranquil
You’ll never meet again
Eyes small
Take another fine walk
Expose
Society can gain
Great face
White soul
Great place
Then say goodbye
You take a walk
Another fine walk
Mission
Motion…

Imens i Hollywoodland

My heart goes out to poor Posh and Becks
Lounging with the celebs on their pool decks
Playing here in LA
Is such an easy payday
Where the biggest challenge is banking the fat american pay cheques

Læserkommentar fra Boomshakakhan til Liverpool-Man City-kampen i går på The Guardian’s fodboldside.

Intet er mere autentisk end kvalitet

Ja, kig bare med Lana. Dette et hurtigt skrevet svar til Webmaster Pastor’s tvivlende indlæg om dine kvaliteter, og om tidens vildledte fokus på det autentiske: 

Autencitet som begreb/værdinorm i moderne musik er ligegyldigt hvis den kunstneriske kvalitet er i top. Og Lana Del Rey – autentisk eller ej – laver voksenpop i verdensklasse. Omvendt kan jeg tænke på mange bands/solister, som keder min verden ihjel med deres måske langt mere autentiske musik.

Selv er jeg bedøvende omkring hvorfra og hvad Lana Del Rey kommer. Det eneste der betyder noget er, om hendes musik rammer hjertet når den spilller. Og det har den til nu gjort. Om så det viser sig Milli Vanilli i virkeligheden har skrevet hendes fantastiske ‘Summertime Sadness’, gør det jo ikke sangens kvalitet og fremførelsen af den mindre værd, nej?

I gamle dage, før Beatles og Dylan ændrede normen, var det normalt at sangere fik skrevet deres sange af folk der kunne den slags (noget mange nutidige artister iøvrigt med nytte kunne drage lære af!). Ser vi ned på Frank Sinatra, Billie Holliday, Elvis Presley af den grund, og devaluerer det deres musik, at de ikke selv har skrevet den?! Gør det den mindre autentisk?! No way.

Og apropos Bob Dylan, med det rigtige navn Robert Zimmerman, er hans musik mindre værd, fordi han rejste til New York, tog nyt navn og legede Woody Guthrie? Nej, vel? Er Tom Waits, som først opfandt sin rendestensmåde at synge på et par plader inde i karrieren, også diskvalificeret af den grund?!

Og bliver The Clash uautentiske, fordi Joe Strummer, i henhold til punktidens facistoide idealer, gjorde alt for at skjule, han var en pæn diplomatsøn ved navn John Mellor? Og iøvrigt løj om sin alder, der var alt for gammel til punk (han var….25). No, no, no. Det handler KUN om oplevelsen hos den der lytter. Resten er stjernestøv og make believe.

Sort og rødt

Lyden er alt for lav på dette klip fra dengang MTV var værd at se, men det er også det eneste der er galt, for Nick og Kylie er fantastiske sammen under sort og rødt, i deres duet-remake af Steen J. og Sissel K’s ‘Elia Rising’. Eller var det omvendt? Ja, det var det vist. Well, nyd Nick Cave og Kylie Minogue’s skæbnesvangre mordhistorie her…

En ulden omgang?

– Jamen, jeg kan da godt forstå, at så mange mænd godt kan lide hende, sådan som hun ser ud. Mere er der da ikke i det. Næ, giv mig Arcade Fire, tak.

Sådan sagde Pastorinden 30 sekunder inde i “Video Games”. Og hermed opsummerer hun vel den diskussion, der bølger frem og tilbage om Elizabeth Grant, bedre kendt som Lana del Rey (der på spansk betyder “kongens uld”). Også dagbladet Information er med nu med en tosiders artikel, hvoraf den ene udgøres af ovenstående billede.

Som nogle måske kan ane, er jeg skeptisk over for hele Lana del Rey-fænomenet. “Video Games” er da et solidt popnummer, der får på alle retro-tangenterne. Men Elizabeth Grants stylede retro-image komplet med et sæt læber, der får mig til at tænke på Erik & Anni og retro-navnet Lana del Rey fik min skepsis til at sætte ind. Så kom historierne om millionærfaderen, et  debut-album under eget navn, der blev trukket tilbage, den velkoordinerede promotion med viral markedsføring af “Video Games” på YouTube, den pludseligt opståede pladekontrakt, samarbejdet med Robbie Williams’ faste sangskriver om debutalbummet… Det er da ikke særlig autentisk, endsige “alternativt”. Stakkels de talente solister og grupper, der knokler i årevis med egne sange i et snoldet øvelokale og spiller på små scener. Lana del Rey er så u-autentisk, som det kan være. Og alle dem, jeg kender, som er fornuftige mennesker med en vis kredibilitet, er hoppet på den. Det er så u-autentisk, som det kan blive.

Næ, se bare Arcade Fire eller The Walkmen eller The National eller Elbow! De er autentiske. De skriver deres egne sange, spiller instrumenterne (der i væsentligt omfang er guitar, bas og trommer) selv og deres udtryk er baseret i en velkendt rocktradition. Og de har spillet en masse koncerter, inden de blev berømte, og de startede på et lille pladeselskab. Jeg holder meget af Arcade Fire og The Walkmen og The National og Elbow. Men så alligevel: Skal det være autentisk for at rumme kvalitet? Egentlig ikke. Det vigtigste er, at musikken rummer kvaliteter.

Måske kan min skepsis i virkeligheden opsummeres i at Lana del Rey slog igennem på at hævde at være autentisk for derigennem at appellere til et segment, der har den slags som ideal. Robbie Williams har aldrig hævdet at være autentisk og er helt utilsløret mainstream. Der findes faktisk Robbie Williams-numre, jeg godt kan lide. Og derfor kan jeg alt i alt egentlig bedre lide Robbie Williams.

Denne blog vedligeholdes af Jens og Pastoren.