Samtale om "Over byen, under himlen"

Når der kommer et opsamlingsalbum, er der typisk én af tre bevæggrunde bag: 1) Julehandelen er så småt begyndt. 2) En pladekontrakt skal afsluttes. 3) Kreativ tørke. Hvorfor kom “Over byen, under himlen” netop nu?

Måtte hellere udsende en opsamling mens pladeformatet i det hele taget endnu findes. Nej, jeg tjekkede solopladerne ud i slutningen af juli, da Mikkel og jeg skulle igang med at vælge sange til vores fælles septembertour, og var glad for genhøret. Tænkte de bedste sange ville kunne udgøre en fin enhed sammen, samt at den periode de dækker – pausen mellem Love Shop’s split og genkomst – fortæller en vigtig historie i min egen musikalske løbebane. Eller også er det bedste svar måske, at jeg bare godt selv kan li’ opamlinger. De giver ligesom et helt andet perspektiv.

Hvem er målgruppen for det nye album? Trofaste fans har vel det hele i forvejen?

Har ikke tænkt i målgruppe, for sådan gør vi jo ikke. Der er masser af gode folk derude, som ikke ejer en Unmack-plade. Den her vil være den glimrende introduktion og et godt sted at begynde. De trofaste har det meste i forvejen, men det faktum plejer ikke at holde mig selv tilbage, hvis nogen jeg følger udsender en opsamling. Har således et tocifret antal Smiths/Morrissey-opsamlinger, og efterhånden temmelig mange med Blondie, The Clash, Ramones, REM, Springsteen, Dylan, Bowie, Elvis, Echo & The Bunnymen, New Order/Joy Division, Townes Van Zandt, etc, etc. Opsamlinger er cool til fornøjelse, køreture og middagsselskaber!

Albummets titel må være en hyldest til Danseorkesteret. De udgav et album med samme titel i 2009. Eller hvor kom titlen fra? Dine albums plejer at tage titlen fra en sang.

Hørte først om den med Danseorkestret i sidste uge, så nej. Men deres titel mangler heldigvis kommaet i midten, hvorefter titlens betydning jo bliver helt forskellig. Sebastian havde iøvrigt et 70’er-album der hed ‘Over havet, under himlen’ , så mere original er Danseorkestret’s titel altså ikke. Nej, titlen til denne opsamling kom faktisk frit fra coverbilledet, der oprindelig blev taget til en sangskriver-interviewbog for en del år siden. Stod oppe øverst på det gamle Hotel Scandinavia på Islands Brygge, oppe på et bredt betonrækværk med 20+ etagers frit fald en halv meter bagude. Så tror fanden hvis jeg ser lidt alvorlig ud.

Dine soloalbums lyder noget anderledes end de albums, du lavede med Love Shop inden da. Jeg synes, der er en meget anderledes “spilleglæde” (i mangel på bedre ord) over dine soloalbums.

Solopladerne var en flugt fra måden at gøre tingene på i LS, så derfor også naturligt at de tager afsæt i noget langt mere frit, impulsivt, organisk og håndspillet, end de meget skematiserede, programmerede, editerende, hyper-perfektionistiske arbejdsmetoder, vi havde for vane der, indtil bandet kørte fast.  

Hvad er det vigtigste, du har taget med dig fra Love Shop til din solokarriere?

Respekten for den gode sang.

Og fra din solokarriere tilbage til Love Shop og “Frelsens Hær”?

Nødvendigheden af at indspilningerne lever og ånder, hvor meget elektronik der end er læsset på dem. Samt at dynamik og rum i al musik er uhyre vigtigt.

Hvordan blev numrene til soloalbummet udvalgt?

Vi valgte de sange vi synes er mest vellykkede. Samt naturligvis dem der er nået bredest ud . Ofte går de to ting hånd i hånd.

Hvorfor kom netop “Radiostationer” ikke med på “Dagene løber som heste”?

Albummet fungerede bedre som helhed uden den sang. Men dejligt at kunne bruge den her, for jeg selv er ret glad for den. Det med at lave et album er ikke bare at indspille x antal sange og så udsende dem hulter til bulter. De skal passe sammen i tematik, rækkefølge og samlet trop. Husker at Springsteen fravalgte fremragende enkeltsange – f.eks. ‘Because The Night’, ‘Loose Ends’, ‘The Promise’, ‘None But The Brave’ – for således at få sine albums til at gå op.  

Det er interessant, at du siger at “Aftenland” er reggae-inspireret. Jeg ville have gættet på R.E.M. ?

Det er kun versakkorderne på ‘Aftenland’ som kommer fra Jamaica. Resten af sangen er kridhvid, ligesom R.E.M. også er det.

“Født på en søndag” har jeg altid tænkt på som dit Bob-nummer. Men så er det Interpol og Bowie, der ligger bag?

Nej, det er langt snarere deres måde at arbejde, orkestrere og tænke musik på, som vi havde med i Berlin, end det var nogetsomhelst forsøg på at skulle lyde som dem. Mit ‘Bob-nummer’? Hvis det udtryk er ment som en fornærmelse, fungerer det efter hensigt.

“Idrætsparken” er så vidt jeg ved det første nummer, du har skrevet sammen med Nørlund?

Det er korrekt. Vi ville have et nyt nummer med, som trak historie op til her og nu. Jeg havde et vers med i studiet, hvor vi så lavede omkvæddet sammen. Teksten blev til på samme måde. Jeg havde færdige versord, hvorefter vi lavede choruslinierne sammen. Nørlund har et helt andet sprog og brug af rim i sine egne sange, så det var noget af et sammenstød mellem to stilarter. Men da det nu skulle være en Jens U-sang, blev det min vej de få gange vi ville forskellige steder hen. Det gik egentlig forbløffende hurtigt og nemt.    

Der er også andre outtakes derude – “Radioland”, “Pas på” osv. Kan vi få dem at høre en dag?

Egentlige outtakes er det ikke, snarere meget ufærdige arbejdskopier og/eller demoer. Måske vi enkeltvis kunne smide nogle af dem op på bloggen engang imellem. Måske de ikke er gode nok. ‘Pas på’ er i virkeligheden bare en klaver-demoet coverversion af Big Star’s ”Take Care’. Det vidste jeg bare ikke, da jeg indspillede den. Sådan er der så meget.

Skriv et svar

Jens Unmacks officielle weblog