Kling-klang musik

Lang ventetid forløses i aften kl. midnat, når Thåström udgiver sin første nye musik i fire år. Den ekspressive kunst her ovenfor er coveret til singlen ‘Papperstunna Väggar’, en duvende elektroballade med mørke synths, nattestemning, stift trommemaskinebeat og klangligt besøg af den stockholmske sangerinde Titiyo. Og naturligvis Thåström selv, der observerer storbyens usminkede liv omkring sig, som kun han kan gøre det. Det har været savnet.

This is Joe Public speaking…

Hvordan følger man op på en så bleg single som ‘Remote Control’, sangen The Clash’s pladeselskab 7’er-udgav i 1977 bag om ryggen på sit nye punkband? The Only Band That Matters skriver straks en sang om hændelsen, der sviner nævnte pladeselskab CBS godt og grundigt til, inviterer jamaicanske Lee Scratch Perry til at producere, og ender slutteligt med en af de helt store punksingler. ‘Complete Control’ udsendes 23. september 1977. Her en lyrics-video, så hvert ord af indignationen kan forståes, selvom det ultimativt er leveringen af den, der gør det hele så tidsløst hørbart…

Kaos

Hvordan følger man op på en så stærkt profileret single som ‘Paint It Black’? The Rolling Stones jager tempoet i vejret og omfavner kaos. Nummeret med den lange titel ‘Have You Seen Your Mother, Baby, Standing in the Shadow?’ udsendes som single 23. september 1966. Her en af The Rolling Stones-favoritinstruktøren Peter Whiteheads to officielle promoklip for sangen…

Felice’s dommedag

Vi bliver nødt til at hænge lidt på det rullende nattog uden oplyst endestation, som er The Felice Brothers nye album From Dreams To Dust. Hvem kan forestille sig en lettere usoigneret musik, der kommer som et sammenstød af klassiske Bad Seeds-dyder og en ung Dylan forklædt som sølvbryllupsband på hårdt arbejde? Læg oveni en fortællende bevidsthedsstrøm, der udspringer af to menneskers rablende samtale under en natlig køretur, om hvordan verdens undergang vil lyde, se ud og føles. Åbningssporet på det nye Felice Brothers-album rummer næsten det hele, og er dog helt sit eget…

The sheriff disappeared
He drove in a doomed Corvette
Helen was in the passenger seat eating melon and spitting out the seeds
Feeling happy to be alone but still turning a saxophone 
As cold as stone kinda like 

She said this is what the apocalypse will look like
A tornado with human eyes
Poisoned birdbaths and torrents of chemical rain
Like the heads of state hyperventilating in clouds of methane
Sundown on the human heart

And this is what the apocalypse will sound like
But it will be loud as a mushroom cloud
It’ll sound like Final Jeopardy
But somehow be ghostly like a glockenspiel
Like the testing of bombs or the tapping of stiletto heels

It’ll sound like jazz
Jazz, jazz, jazz
Jazz on the Autobahn

It’ll sound like jazz
Jazz, jazz, jazz
Jazz on the Autobahn

The sheriff disagreed
He tried to make the distinction between death and extinction
They stopped off at a place called Hamburger Heaven to grab a bite to eat
But Helen had no appetite, she just drank a 7 Up
while the sheriff tapped his coffee cup to a distant beat
Kind of like
Ooh ooh-ooh
Ooh ooh-ooh

It won’t look like those old frescoes, man, I don’t think so
There will be no angels with swords, man, I don’t think so
No jubilant beings in the sky above, man, I don’t think so
And it won’t look like those old movies neither
There will be no drag racing through the bombed out streets neither
No shareholders will be orbiting the earth, man, neither
It will be hard to recognize each other through our oxygen masks
The successful sons of businessmen will set their desks on fire
While 5-star generals of the free world weep in the oil choked tide

It won’t sound like jazz
Jazz, jazz, jazz
Jazz on the Autobahn

It won’t sound like jazz
Jazz, jazz, jazz
Jazz on the Autobahn

They agreed to disagree
They zoomed off in a doomed Corvette
The sheriff couldn’t recall feeling this way his entire life
As he drove through the principalities of unreality
On the run with somebody else’s wife

The heiress of Texas oil
Ooh ooh-ooh
What is freedom? He thought
Is it to be empty of desire?
Is it to find everything I’ve lost or have been in search of?
Or is it to return to the things, to which there is no more returning?

Does it feel like jazz?
Jazz, jazz, jazz
Jazz on the Autobahn

Does it feel like jazz?
Jazz, jazz, jazz
Jazz on the Autobahn

Felice’s Inferno

Brugte du mon alle pengene fra sparebøssen på i dag at købe den nye Bob Dylan-arkæolgiske opsamling, den med talløse uudgivne optagelser fra hans problematiske 80’er-år? En anden, langt billigere og måske mere vital mulighed havde været en investering i Dylan’s musikalsk åndsbeslægtede, men meget mere nutidige The Felice Brothers, hvis nye album From Dreams To Dust også udkom i dag. På bandets hidtidige +10 albums, der har været ujævne, men altid indeholdt ubetalelige perler af løssluppen fatalisme og skødesløs melankoli, har fornemmelsen været, The Felice Brothers en skønne dag måske kunne lykkes, at få alle bandets så charmerende løse ender splejset sammen til ét helstøbt mesterligt album. Umiddelbart er indtrykket, at det måske endelig er sket på From Dreams To Dust. Her en af de mange stærke, billederige sange derfra…

Ian’s trance?

Denne uge for fyrre år siden udsendte Simple Minds, bandet der siden skulle synke så nådesløst dybt og blive aldeles frygtelige, de to albums Sons and Fascination og Sister Feelings Call. Genhørte dem i dag, og de står stadig som en velfungerende forbindelsesvej i svært terræn mellem de mere selvklare hovedværker Empires and Dance (1980) og New Gold Dream (1982). Numrene til de to søskende-albums må være blevet til efter udsendelsen af førstnævnte, altså i efteråret/vinteren 1980. Det var tidspunktet, hvor Joy Division kastede en lang skygge i Storbritannien efter Ian Curtis’ selvmord samme forår. Har aldrig bemærket det før, men det slår nu, at Sons and Fascination‘s åbningsnummer ‘In Trance As Mission’ bærer stærkt præg af dette. For tjek Jim Kerr’s vokal i versene her; både i melodi, frasering og fremførsel lyder den modelleret efter Ian Curtis’ på og omkring Closer (1981). Inspiration, hyldest, ubevidst tilegnelse; der er mange måder ny musik bliver til på…

skarpt hjørne

Et LS-album der starter med ‘Alle har en drøm at befri’, og lukker med det blidt sugende Henrik Hall-åndedrag ‘Du er kommet for at gå’, kan ikke være helt mislykket. Det her udkom dags dato for 20 år siden, stod først lidt i skyggen af Go!, men har siden fået sit helt eget liv. Stort tillykke, Anti – evig ungdom!

LS-vinylbonus

Hvem der anskaffer sig Levende Mænd I Døde Forhold – det nye Love Shop-album der udkommer 1. oktober – på vinyl, vil i førsteoplaget finde en vedlagt 7’er-bonussingle. A-side er ‘Andy Warhol’s Piger’, en færdigproduceret ny LS-sang, der ikke har fundet vej til selve albumtracklisten, b-side ‘Drog Mod Øst (Outtake)’, begge fra LMIDF-indspilningerne på Bornholm. Velbekomme.

Introducing…Hamish Hawk!

For de af os der slet ikke kan med Morrissey mere, men dog længes efter det frydefulde klassisk-popmelodiske sug, han angreb verden med i forrige årtusinde. Helt sikkert en stor uret mod Edinburgh’s Hamish Hawk at trække hans nye sang ind i en så snæver skygge, men således falder associationerne altså umiddelbart, når man først hører denne iøvrigt uforbeholdent dejlige single, forløber for albummet Heavy Elevator, der udsendes om halvanden uge. ‘The Mauritian Badminton Doubles Champion, 1973’ må være ugens mest bemærkelsesværdige sangtitel…

Jens Unmacks officielle weblog