Et stort stykke Amerika

Johnny Cash og Bob Dylan støder sammen her i et improviseret musikalsk sammenstød mellem den gamle og den nyere verden. Cash kan ses et sted oppe på stjernehimlen hver eneste aften, mens Bob Dylan synger videre på jorden og i dag fylder 81 år. Det er der al mulig grund til at fejre…

Autofiction romance

Samme mandag Suede afslutter sin europæiske Coming Up-tour i Bruxelles kommer nyheden om et nyt Suede-album sammen med forløbersinglen ‘She Still Leads Me On’. Brett Anderson udtaler: “Autofiction is our punk record. No whistles and bells. Just the five of us in a room with all the glitches and fuck-ups revealed; the band themselves exposed in all their primal mess”. Autofiction udkommer 16. september.

Apocalypse rock redux

Foto: Pennie Smith

I anledning af 40-årsdagen for den originale udgivelse er The Clash’s Combat Rock fredag blevet genudsendt i en speciel Combat Rock/The Peoples Hall-3LP (eller 2CD)-udgave. De 12 numre der udgør The Peoples Hall-delen dækker perioden fra ‘Radio Clash’-singlen i foråret 1981 frem til Combat Rock. Flere af dens tracks er hørt som single-B-sider eller outtakes på opsamlinger, men der er også enkelte uhørte ting, bl.a. denne stærke tidlige version af nummeret, der skulle blive genindspillet til åbningsnummer på selve Combat Rock. Overordnet set havde det været langt mere interessant endelig at få en officiel udgivelse af Rat Patrol From Fort Bragg, altså den længere Mick Jones-mixede version af Combat Rock, som blev skrottet til fordel for en mere enkel og ligefrem udgave…

Varsågoda!

Har man egentlig nogensinde levet, hvis ikke man har hørt Thåström synge ‘Bluesen i Malmö’ i selve Malmö City?! Det er i aften det sker. Kan det nye band og dets mester der monstro overgå den på alle måder forrygende koncert i Den Grå Hal på Christiania i aftes, hvor det virkelig klædte musikken, spillerne, sangeren og det tilrejsende publikum fra hinsidan, at komme i mindre sterile og renskurede rammer, end de svenske haller/kulturhuse som oftest kan byde på? I aften er næstsidste show på touren, der slutter lørdag aften i monstrøst store Globen/Avicii Arena i Stockholm, så forvent en låst setliste, der bliver identisk med denne fra Köpenhamn i aftes…

Gårsdagens 44-års…

Forsinket tillykke, Düsseldorf’s stolte søn, for hvem præcision, teknologi og æstetik altid er i højsædet. Eller er Die Mensch-Maschine, der udkom 19. maj 1978, mon i virkeligheden en datter? Hippierne fandt generelt albummet koldt, fordi maskiner og programmerede synths pr. definition var døde og uden sjæl. Ikke sjældent blev ordet ‘facistoid’ endda påhæftet værket og bandet bag det. Ganske misforstået, Kraftwerk så maskinernes moderne teknik som menneskets ven, og brugte den derefter med stor positivisme og hengivenhed. Og apropos kulde, hvem kan egentlig komme i tanke om en musik, der bølger mere varm, livesbekræftende og, ja, menneskelig end albummets store elektro-sværmer ‘Neonlicht’?

Og Sandra sang…

Kalenderen fortæller, Sandra kunne fejre 60 tyske år i går. Den fortæller også, at Thåström i aften synger om hende i Den Grå Hal på Christiania. Sådan hænger tingene sammen og giver en tiltrængt antydning af logisk orden i denne verden af kaos. Personligt er vi her helt sikkert endnu mere til opfølgeren ‘In The Heat Of The Night’, en melankolsk banger Thåström formodentlig ligeledes vil betegne som ‘pisdisco’, men det er Sandra’s euro-smash af en debutsingle, han dog synger om på ‘Stora Langa Gatan’, så derfor…

…Och brandkåren kom, ambulanserna kom
Och sopgubbarna gick och sopgubbarna försvann
Magnifikt sa jag, det passar så perfekt här
Det passar så perfekt här
Och Sandra sjöng Maria Magdalena
Sandra sjöng Maria Magdalena…

Cocteau twin

Ikke hver dag man kan høre ny musik fra uforglemmeligt lydende Elizabeth Fraser, der fra 1982 og små 15 år frem fortryllede verden med sin nærmet overjordiske stemmeføring i skotske Cocteau Twins, der trods begyndelsen som en vel Siouxsie and the Banshees-inspireret postpunk-trio hurtigt voksede sig helt enestående. Men her er Fraser, tonalt vægtløs som dengang, med sit nye projekt/band Sun’s Signature på et nummer fra en snartkommende EP…

Gary don’t need his eyes to see…

Brett Anderson fra Suede kan sin engelske punk. På vej ind i Falkoner fredag aften kunne man således et kvarters tid før Suede gik på høre dette heftige nummer, The Adverts’ anden single, blæse markant ud blandt andet musik fra PA’et. Først nu på YouTube jeg finder ud af, London-bandet – med TV Smith i front og den bemærkelsesværdige Gaye Advert på Gibson EB0-bass – havde en enkelt usandsynlig singback-optræden med ‘Gary Gilmore’s Eyes’ på Top of The Pops. Her deres 15 seconds of shame på BBC…

Denne blog vedligeholdes af Jens og Pastoren.