Ståaldrigstill!

Vi må tale alvor et øjeblik her. Det drejer sig om Thåström, der udsender ny single senere denne måned. Da den – sam nyt album til november, samt tour næste år – blev annonceret for to uger siden meldte Ulf “Rockis” Ivarsson, den perfekte bassist i Thåström’s band ud, han ikke længere er med, og siden august sidste år har forladt alt, der har med Thåström at gøre. Ovenpå den nyhed begyndte snakken straks at gå bekymret blandt Thåström-tilhængere i Sverige. For netop det bands besætning har i grænselandet mellem elektronik og rocknroll spillet med så velgørende en skarphed, at logikken ikke ønsker det som fortid. Men fortid er det, for siden her erfarer fra nærmeste hold, hele bandet definitivt er opløst og ikke længere kommer til at spille med Thåström. Men hvem spiller så på den nye plade og kommende tour? Visse stemmer tror, tiden er kommet til en akustisk solo-Thåström. Men så ville enorme haller som Avicii Arena (SHLM) og Scandinavium (GBG) aldrig være blevet hyret ind. Andre håber på, at Thåström’s venner i The Hellacopters er blevet kontaktet. De spillede en svensk vise bag ham på svensk TV først på året, og selvom det var nok så fint, fortalte den performance dog også, at et retro-marineret rocknrollband som dem ikke har snittet til Mesteren, der under mottoet ‘stå aldrig still’ har kigget anderledes fremad lige siden dag 1 i Ebba Grön. Tourplakaten bærer et sort/hvidt-billede fra 60’erne af en synligt livstræt svensk klovn, hvilket giver næring til endnu en teori nu, nemlig at Dom Som Skiner vil være en Weimar-tysk-inspireret cabaretplade med afsæt i samme tradition som Imperiet’s ‘Kanonsång’ og hans egen ‘Ingen Sjunger Blues Som Jeffrey Lee Pierce’. En sidste luftet teori går på, at Thåström, der bruger meget af sin tid i Berlin, denne gang har et band af udenlandske musikere omkring sig. Kun én ting synes sikker udfra alt dette: Thåström singleudgivelse 24. september, hans første nye materiale i fire år, imødeses nu bredt med om muligt endnu mere spænding end da først annonceret. Mens der ventes, så nyd her Thåström og hans nu forgangne band en iskold aften i Västerås, november 2017, en af deres sidste og nok mest uforglemmelige sammen…

The day before you came back

Fortiden vender tilbage forklædt som dystopisk fremtid; ABBA er blevet gendannet. Det sker visuelt uventet i noget der ligner sci-fi-tøj a la DDR. Fordi vi ikke har oplevet dem sammen i så mange årtier, så fremstår det som, de fire med uhyggelig effekt er blevet sminket meget ældre og sært farveløse. Med ABBA’s pludselige genkomst, kan vi måske så alle få de mere uskyldige personer, vi sikkert løgnagtigt husker os selv som dengang, tilbage igen? For det er vel det håb, der skal læses i den enorme begejstring, nyheden i aftes afstedkom verden over. Men hvordan med selve musikken? De to nye, uhm, sange bærer umiddelbart den rigtige sound, men tyder mest på, det er musical-ABBA – den side af bandet der udsendte musikalske rædselsscenarier a la ‘Thank You For The Music’, ‘Fernando’ og ‘Chiquitita’ – som er tilbage, ikke det fremragende poporkester med overlegent svungne melodier, veldresserede synths og dryppende svensk melankoli, som vinkede farvel fra singlen ‘The Day Before You Came’ og skilsmissealbummet over dem alle, The Visitors (1981). Og de kommende gigashows i en dertil specialbygget hal i London? Hologrammerne der skal optræde som ABBA fortæller os ultimativt, at de fire ikke længere selv gider komme til deres egne koncerter. Men hvorfor skulle vi andre så? Måske skulle man sit eget hologram afsted og suge indtryk fra den bizarre seance.

PS – Ser først nedenstående pressebillede nu. Hvorfor skal ABBA som avatarer/hologrammer ikke være deres egen alder? Den nye musik er jo tydeligvis i al sin gammeldags musikalske tyngde lavet af ikke-unge mennesker. At den fremføres af de fire mindst 40 år yngre fantasimonstre herunder giver ingen mening. Har ABBA virkelig ikke troet, deres eget publikum ville købe idéen om dem selv som ældre? Det er defensivt dårligt set. Havde givet dem både styrke og identifikationsspejling, at turde fremstå sårbare.

ABBA er gendannet

Så her den nye single med The Stranglers, en overraskende vital og britisk attitudestærk sag. Specielt i det lys at ethvert håb om mere godt fra den side har været sporløst forsvundet i over tre årtier, ja, vel faktisk lige siden forsanger Hugh Cornwell’s konfliktfyldte exit. Den nye sanger, hvem end han er, kommer her forbløffende godt fra at lyde eksakt som Cornwell, en kunst i sig selv…

Nyt LS-album 1. oktober

Love Shop udsender nyt album Levende Mænd I Døde Forhold den 1. oktober 

Hvad stiller man op, når tilværelsens rastløse rytme dæmpes af rutiner og gentagelser? Når romantikken blegner som glemte lagner, der har hængt til tørre gennem en langstrakt sensommer? Når ungdommens idealer forsvinder i et stille skred med årenes gang? Hvad bliver der af hjemmet, når børnene forlader det? Hvordan fastholde engagementet, når den tidsånd, man plejede at forstå, forvitrer til tusinder af forvirrede gespenster uden for den tilknappede ro bag lukkede døre og nyklippede hække? Hvordan holdes pulsen oppe i det meget voksne liv, når der er mere at se tilbage på end at skue på vejen fremover? Man kan i det mindste starte med at have modet til at stille spørgsmålene. Det gør Love Shop i den grad på det erfarne bands studiealbum nummer 13 siden debuten i 1990.

Levende Mænd I Døde Forhold-tracklist:

Love Shop skyder Levende Mænd I Døde Forhold afsted med en turné, der indtager 14 danske byer:

Vi ser frem!

Stilleben fra Stockholm

Det var en glødende sensommeraften i den svenske hovedstad; i aften for tre år siden spillede Thåström sin hidtil seneste koncert, der samtidig lukkede hele touren for Centralmassivet ned, i forlystelsesparken Gröna Lund på Djurgården. Der er nu tændt begrundet håb om mere, for som billedet herover viser, hænger der igen Thåström-liveplakater i Stockholms gader.

Rasta in peace, Lee Perry!

Den store jamaicanske reggae- og dubmester Lee Perry er død denne weekend, 85 år gammel. Her er fænomenet, som har skrevet, indspillet og produceret noget af det smukkeste jamaicanske musik med artister som The Congos, The Heptones, Bob Marley and the Wailers, Junior Murvin og Max Romeo, i eget navn på en af klassikerne fra en lang karriere, hvis kreative højdepunkter af stor skønhed og spiritualitet blev nået i Perry’s eget Black Ark Studio i Kingston i 70’erne…

Thåström kører igen

Okay, det her er fakta: Sidst Thåström optrådte live bliver næste weekend tre år siden, da han lukkede koncerterne for Centralmassivet (2017) ned en sensommeraften på Gröna Lund i Stockholm. Netop i dag er billetter blevet sat i salg til en ny stor tour, der kører 17 aftener i marts, april og maj til næste år. Touren hedder Dom Som Skiner Turné 2022 og tager sit udgangspunkt i det nye album, der meldes udgivelse på til november. Dog fåes allerede 24. september en forsmag i form af albummets første og endnu unavngivne single. Stil, produktion og mandskab? Ikke meget står klart endnu, kun at Ulf “Rockis” Ivarsson, Thåström’s faste kraftværk af en bassist, samt producer på tre af hans seneste fire albums, har trukket sig fra ‘alt som har med Thåström at gøre’, som Rockis selv udtrykker det. Og Danmark? Jo, torsdag d. 19 maj i Den Grå Hal på Christiania i København. Der er meget at se frem til. Her er hele tourplanen:

18. marts – Fyrishov, Uppsala 
19. marts – Saab Arena, Linköping
25. marts – KalmarSalen, Kalmar
26. marts – Brinova Arena, Karlskrona 
1. april – Värmekyrkan, Norrköping
2. april – Conventum, Örebro 
8. april – Nöjesfabriken, Karlstad 
9. april – Huskvarna Folkets Park, Huskvarna
22. april – Västerås Arena, Västerås
23. april – Magasinet, Falun
29. april – Väven, Umeå 
30. april – Sara Kulturhus, Skellefteå 
6. maj – Scandinavium, Göteborg 
7. maj – Spektrum, Oslo
19. maj – Den Grå Hal, København
20. maj – Malmö Arena, Malmö 
21. maj – Avicii Arena, Stockholm

Bye-Bye, love

I denne weekend mistede verden den sidste af de to The Everly Brothers, da Don Everly fulgte lillebror Phil’s himmelfart syv år tidligere og gik bort i Nashville, Tennessee. Her de to sammen på den af deres sange, hvor deres så ensklingende stemmer måske lyder allerbedst sammen. ‘Bowling Green’ er navnet på den tredjestørste by i Kentucky, The Bluegrass State, hvor Don blev født i 1937, men altså også på en The Everly Brothers-single fra 1967. Svært i Europa helt at forstå, hvor store de to brødre sammen var i USA med hits som ‘Bye-Bye Love’, ‘Wake Up, Little Susie’ og ‘All I Have To Do Is Dream’, liggende solidt et kridhvidt sted mellem den første rocknroll og 60’ernes hitlistepop. Lad iøvrigt ikke denne sangs kærlige nik til samtidige The Byrds’ bløde amerikanske sound gå ubemærket hen. Don Everly RIP!

Jens Unmacks officielle weblog