En dårlig forretning?

Den britiske dokumentarist Louis Theroux (som vi herhjemme nok bedst kender fra programmer sent om aftenen på DR2) har en artikel i The Guardian, som nu bringes på Information. Den handler på overfladen om porno, men dens budskab er langt mere generelt.

Pornobranchen har været en væsentlig aktør i den teknologiske udvikling. Det var udbuddet af pornofilm, der endte med at favorisere VHS-formatet for videobånd over det teknisk overlegne Betamax. Det var pornobranchen, der gjorde online-betaling og streaming udbredt. PC World har en liste med disse og en række yderligere tilfælde, hvor pornoforbruget har påvirket den teknologiske udvikling (nogle af dem som spam er særdeles tvivlsomme fornøjelser). Men nu ser det ud som om pornobranchen har været så meget foregangsmand, at den også som den første branche inden for underholdningsindustrien er ved at bukke under for den udbredte adgang til materiale, som fildeling gør mulig.

Louis Theroux skriver dette som sin konklusion:

Gør den stigmatisering, der er forbundet med porno, det okay at stjæle porno? Bag det spørgsmål lurer et langt større dilemma, som alle medier i stigende grad må konfrontere: Hvordan skal det lade sig gøre at opretholde en branche, der sikrer en visse minimumsstandarder for sine produkter – det være sig journalistik, musik, mainstream- eller pornofilm – når flere og flere forbrugere vænner sig til at downloade indhold ganske gratis? I pornoens verden foreligger der nu allerede et svar: Det kan ikke lade sig gøre.

Dette må også give musikbranchen noget yderligere at tænke over. Mange (også mange af dem, der bruger denne blog) har downloadet musik uden at betale. På denne blog har vi streamet YouTube-videoer, hvor ophavsretslige forhold er uklare. At en praksis er udbredt, gør den selvfølgelig ikke legitim i sig selv. Et mere jordnært argument for at gøre noget, er at musikbranchen ellers vil ende med at gå til grunde.

I lang tid har man talt om en anden forretningsmodel, der tilgodeser musikerne i en verden hvor udbredelse af digitalt indhold er blevet normen, men reelt er der ikke sket ret meget. En streaming-tjeneste som Spotify er blevet udråbt til et godt initiativ, men musikerne tjener forsvindende lidt på Spotify. En anden mulighed er en udvidelse af biblioteksmodellen med dens honorar for udlån – dette er BibZoom et eksempel på.

6 tanker om “En dårlig forretning?”

  1. Vrøvl, 88. ;-)Det drejer sig om enkel sammenligning med, hvad du får for at sælge tracks/albums til musikbrugere fysisk eller via iTunes. Og der kan Spotify slet, slet ikke være med. Som det er lige nu, er Spotify’s udbetalinger derfor med til yderligere at underminere eksistensgrundlaget for en seriøs og professionel musikscene i DK.

    For hvor mange før købte et album/track og hørte det, streamer de det nu X antal gange istedet. Tror man pt. får 0,03 øre pr. streamet track eller noget i den retning. Hvis overhovedet. Svært at sige præcist, for Spotify’s afregningssytem er – for at sige det mildt – alt andet end gennemsigtigt. Det bliver det sikkert også nødt til at være for ikke at udløse et ramaskrig. Der er tale om grotesk små udbetalinger indtil videre.

    Altsammen nemt at gøre sig munter over her, men hvis/når kun få kunstnerisk ambitiøse bands/artister har mulighed for at kunne fungere, bliver det knap så sjovt at være musikelsker.

  2. Det er vel et spørgsmål om hvor meget den enkelte kunstner bliver streamet? Mit eksempel fra Sverige stammer fra en artikel i Dagens Industri.

    Mindre populære musikere må søge om kunststøtte!

    😉

  3. @ 1888: Hvis en majoritet af musikbrugere i DK en dag ender med at betale abonnement til Spotify vil der være håndgribelige penge til udbetaling for musikken. Men som det er lige nu, er det forsvindende lidt det giver til bands/artisiter at blive streamet der.

  4. Jeg tror refresh problematikken er dukket op igen. Da jeg loadede siden 22/6 var første nyhed Paul McCartney fylder 70. Hanshuttel.dk har iøvrigt samme problem.

    mvh
    Morten

  5. En skrøne at musikere ikke tjener penge på Spotify. I Sverige har de mest populære kunstnere, f.eks. Veronica Maggio, indtægter fra Spotify der matcher indtægterne fra fysiske enheder.

Skriv et svar