Mørket kommer til byen

‘Lights out tonight / trouble in the heartland…’ lyder foruroligende US-nutidigt, men er åbningslinierne på Bruce Springsteen’s fjerde album, Darkness on the edge of Town, der udkom 2. juni 1978. Efter tre års tvungen pladepause mens en retssag muliggjorde, Springsteen kunne blive kontraktskilt fra sin første manager Mike Appel, var dette album et stærkt move efter mesterværksdømte Born to Run‘s musikalsk enormt anlagte og nærmest cinematografiske skæbnefortællinger. Darkness er anderledes nede på gaden, socialrealisme som hård poesi, amerikansk drøm om det gode liv som den vej tilværelsens rejse i skyggernes dal er gjort af. Springsteen har her gjort sin musik langt mere direkte – også han havde hørt punk-bølgen – og skåret de Spector-overdådige arrangementer fra forgængeren bort. På Darkness fremstår han og The E Street Band som et anderledes nødvendighedens rockband; en flok yngre mænd oplyst af rendestenen, men med blikket rettet mod noget smerteligt uopnåeligt større. En moderne amerikansk klassiker.

Her følger en version af ‘The Promise’, en helt igennem mageløs sang, der blev indspillet til Darkness, men desværre, desværre, desværre aldrig kom med, det endda selv om den måske i sit punch af fortrydelse og knust forhåbning ejer hele albummets essens. Læs et fint, personligt essay om sangen ‘The Promise’ især, men også albummet Darkness on the Edge of Town som sådan, lige her.

Skriv et svar