Darkness on the edge of country

Opfandt dette album ikke nærmest hele americana-genren? Springsteen gemte sig væk efter al larmen omkring The River (1980), ude af sync med sin store succes og hvem han følte sig som i den. Tilbage kom han 30. september 1982 med den dengang nærmest chokerende lavmælte Nebraska, bestående kun af Springsteen selv optaget på en lille Tascam-recorder langt borte i Nordamerika’s bagkulisser. Han havde præsenteret disse optagelser for E Street Band, men Sugar Miami Steve havde hurtigt sagt til ham, de dystert underspillede demoer ydede de nye monokrome sanges galleri af utilpassede amerikanske skæbner langt større retfærdighed, end Springsteen’s eget band nogensinde ville være i stand til. Godt set, og nok også derfor Nebraska så ofte nævnes som favorit Springsteen-plade hos de, der normalt ikke kan lide ham. Det er en anden intim og usminket musik, et helt anderledes håndholdt kamera i fortællingen, end normalt fra hans hånd. Den voldsomme modreaktion til Nebraska skulle komme små to år efter i form af efterfølgeren, en helt anderledes oppumpet og manufaktureret verdensbesejrer kaldet Born in the USA. Men her handler det om Nebraska; den udkom for 40 år siden i dag.

3 tanker om “Darkness on the edge of country”

  1. Speaking of Nebraska og Americana: Jens, jeg er nysgerrig, fik du hørt Pressure Machine? eller har du helt opgivet Dræberne? For mange dårlige sange endte med at trække ned, men en lille håndfuld sange bærer smukt arven videre fra Nebraska og Nebraskas mange, aldrig overgåede efterligninger…

  2. Det er nok en rigtig analyse, at det er albummet til dem som ikke kan lide Springsteen. Jeg elsker albummet, et af mine alltime favorit albums, men hovedparten af Springsteens andre albums siger mig ingenting, kan dog godt lide et par af sangene på The River og Darkness on the Edge of Town.
    Tom Joad og Devils and Dust når ikke Nebaska til sokkeholderne.

  3. Nebraska indspillet med E-Street. Helt umuligt at forestille sig, hvilket album det så var blevet.
    En del af forklaringen på albummets enkle og mere skrabede lyd er formentlig også, at Jon Landau ikke var i nærheden af indspilningerne..

Skriv et svar