Fire amerikanske nedslag

Der har sjældent været så mange koncerter som i dette forår. De seneste to års nedlukning har genereret en aktivitet, som nærmest kan synes overvældende. Siden her har den seneste lille halvanden ugen observeret fire vidt forskellige amerikanske acts på deres vej gennem København.

Først var det legenderige Iggy Pop, som forrige søndag rev Falkoner midtover med en af den slags eksplosioner, der ikke burde være en mand af hans alder mulig. Med et overraskende stærkt nyt fransk band (franskmænd kan ikke spille rock, remember?!), der kan så meget andet og mere varieret end ‘bare’ Stooges-rock, storsang Iggy Pop sig gennem koncerten, der indimellem fremstod som en veritabel æresrunde for hans unikke karriere. Så decideret rørende det var at høre ham tilsidst på aftenens sidste indslag, en nådesløs version af 1973-bangeren ‘Search & Destroy’, gentage mantraet ‘forgotten boy’ henover gigantisk tårnhøje guitarbredsider. Og de horn til venstre for Iggy på scenen altså, tre af dem sammen, bragte klare associationer til australske The Saints fra punkdagene. Fortid og nutid i vital omfavnelse. *****

Et ganske anderledes band samme sted torsdag var uforlignelige Beach House, hvis seneste to shows i København har været hypnotiserende seancer med en overraskende klædelig kant i leveringen. Så helstøbte fremstod live-trioen ikke i Falkoner, hvor aftenen nok blev martret af et for tidsfattigt set, domineret af numre fra de seneste to albums, der trods karakteristisk besnærende lyd og klassiske Beach House-arrangementer ikke kompositorisk matcher tidligere bedrifter. Storslåede stemningskonstruktioner som ‘Myth’ og ‘PPP’ vil altid funkle klart, men de stod uvant alene denne københavnske aften på en ellers for uklar Beach House-himmel. Kom igen! ***

Lørdag aften kl. 22 spillede The National på den nye lovende Syd For Solen-festival i Søndermarken. The National’s seneste to albums har så absolut ikke været deres mest blomstrende, men i de grønne omgivelser på Frederiksberg tog Matt Berninger & co. revanche på en forbløffende stærk tur gennem bandets efterhånden så imponerende bagkatalog. Har næppe før oplevet Dessner-brødrenes guitarspil så ekspressivt, klartdefineret og dynamisk, mens Berninger pålagde musikken sin varme Bo Bedre-vokalfernis på en for ham på scenerne bemærkelsesværdig atypisk sober aften. Overordnet smukt at så stort et hengivent publikum har fundet vej til et tålmodighedskrævende band, der aldrig nogensinde har haft et hit. Det er fuldt fortjent. *****

Mandag i Amager Bio gav albumaktuelle Wilco så et skønt tilfredsstillende to-timers-set, hvor den nye plades uforstillede, sagte amerikanske melankoli blev blandet effektivt op med de mere grænseafsøgende sider af Wilco-kataloget. Det ene øjebliks blåtonede sange af tvivl, søgen og tab blev det næste punkteret med forløb af en vel nærmest amerikansk krautrock, af Sonic Youth-chemtrails over dissonante randområder, samt af himmelfarende, hypersensitive guitarforløb, hvor bandets to/tre guitaresser (!) spillede suverænt i stil udfra Tom Verlaine’s Television-eliteskole. Og manden i midten, Jeff Tweedy, sang det hele så enkelt hjem uden de store armbevægelser, kun bevæbnet med sine søgende ord og den der sprukne Wilco-stemme af guld. En nydelse at opleve dette band, der tydeligvis har tusinder af kilometer i benene. Spillerne kender hinanden til et punkt, så sange og numre uden rationelt besvær angribes med synkroniseret temperament, en særdeles velsmurt organisk maskine. Musik kan. *****

3 tanker om “Fire amerikanske nedslag”

  1. Det er godt, Hr. Jens; vi skal tale om det – The National i lørdags! Og festivalen Syd For Solen, der fandt sted i min ”baghave” i weekenden. Det var utroligt.

    Først vil jeg sige, at jeg stadig griner, når jeg tænker på det og de to navne sammen – Liam Gallagher og Søndermarken. Surrealistisk. Han spillede fredag, og når han så runder af med en håndfuld Oasis-classics, skal vi sq nok synge Wonderwall for ham. I en park i Valby, 26-27 år senere. Der er ingen smalle steder.
    Det var klare, lyse aftener under trækronerne. Tæt på midsommer og fuldmåne, hylden blomstrer – hjerte, hvad vil du mere? Folk var supersøde og glade, god stemning. (Pyt med køerne, det skal de nok få styr på næste år).

    Jeg synes, det var et fint program. Slowdive og The National, lørdag, var ubetinget højdepunktet, for mig. Det er rigtigt, der var et stort nærvær til National. Det var meget rørende. Jeg havde vovet mig ind foran scenen og fået perfekt plads, ca. 7 meter for, lige inden folk stimlede sammen. (Fattede ikke, jeg var så heldig. Længe siden, jeg har turde stå dér. Måske en nattekoncert med Prince? For kommer der en bølge, drukner man, når man går de andre til skuldrene. Det gik så fint). Det hele var godt, og der var stor hengivenhed og megen fællessang. Søreme sødt af dem at komme forbi parken på så smuk en aften.

    Jeg ser, der er lagt flere numre op. Her afslutningen, ”About today”, og sætliste:
    https://www.youtube.com/watch?v=QnT2px8ydmw
    https://www.setlist.fm/setlist/the-national/2022/sondermarken-copenhagen-denmark-6bb40e2e.html

  2. Syd for solen ligner et arrangement, der gerne må blive en tilbagevendende begivenhed. Jeg var der ligeledes lørdag og ud over det lidt skræmmende i at være omgivet af så mange indie-typer i 30’erne og 40’erne, der totalt ligner undertegnede og omgangskredsen…så var det altså en fin dag og et godt program. Jeg nåede kun de sidste 3 numre af Simpson, men han ligner at være i god form. Eee Gee gav en ganske vidunderlig koncert, Wet Leg var endnu mere charmerende kaotiske live end på plade og Slowdive gav en af de fineste koncerter jeg har set med dem. The National var også i langt bedre form end set længe. Virkelig fin og tight spillet koncert de gav!

  3. Så du også på
    Syd For Solen
    Sharon van Etten
    by any chance? og Liam Gallagher?

    Jeg så et fremragende spillende LOW i maj i Vega – den bedste koncert, jeg længe har set.

Skriv et svar