Her kommer Håkan

babylycka_195364w.jpg

For nogle år siden fandtes der en fanside på nettet, hvor alle Håkan Hellström’s poptyverier var listet og dokumenteret. Der kunne man se de mange linier fra The Jam, Bob Dylan, Dexys Midnight Runners, The Smiths og ikke så få andre, som han havde oversat ordret til sine egne svenske sange. Der fandtes næsten ikke én sang uden flere sådanne hug i. Og man kunne også høre små streamede klip, af f.eks. det japanske computerspilstema, han havde scoret omkvædsmelodien til ‘Känn Ingen Sorg For Mig Göteborg’ fra. Eller den Mercury Rev-sang, der næsten identisk blev til titelnummeret på Det Är Så Jag Säger Det. Mig, jeg synes nu ikke al den berigelsestrafik devaluerede hans plader. For Håkan fik altid noget sjældent fint og yderst personligt ud af sine tyvekoster. Måske det er som Oscar Wilde engang sagde, at “talent borrows, genius steals”.

Håkan’s advokat fik lukket omtalte side ned i en fart, ikke længe efter singlen ‘Kom Igen Lena’s første oplag var blevet trukket tilbage fra pladebutikkerne af ‘rettighedsmæssige grunde’. Problemet var ikke at den sang lånte ord fra både Cornelis Vreejswik og Paul Weller, det kunne vel arrangeres, men at singlens B-side, den meget fine ‘När Jag Ser Framåt’, stod overfor et truende sagsanlæg fra Andrew Lloyd Webber, hvis ‘Pie Jesu’ objektivt hørt bærer ens melodi. Singlen blev istedet genoptrykt med ny B-side, der istedet havde flere lighedspunkter med The Beatles’ ‘Blackbird’. Og sådan er der meget. Vil man læse mere om Håkan’s stjålne guld, så tryk her, hvor Smölle, en af denne sides aktive brugere, har gravet udførligt ned i hans to første longplayers.

I går udsendte Håkan sit 4. album, För Sent För Edelweiss. Han bor nu sammen med sin kæreste Natalie og har – som kan forståes udfra billedet ovenover – fået barn. Dette nye hjemlige liv har sikkert været sundt for ham, men hvor har man dog imens savnet hans frie talent. Hurtigt viser det sig på den nye disc, voksenlivets alvor ikke har sat sig tungt på det. For hey, allerede efter kun 46 sekunder på åbningsnummeret er Håkan stærkt tilbage med første oplagte tyveri, da B-stykket fra Bright Eyes’ fremragende ‘Old Soul Song’ bruser frem i hans eget euforiske regi.

Og det er jo det som er så ubetaleligt fint og charmerende ved Håkan; det helhjertede nærvær i hans skamløse (gen)brug af klichéer og toner og tricks og ord, alle andre ville kassere som for obvious og uncool. Håkan insisterer på at synge svensk schlager og sweet soul music samtidig, på at være Smokey Robinson og Evert Taube i én og samme person. Og på För Sent För Edelweiss lykkes han på sin helt egen måde ikke bare med det, han får vel ovenikøbet lavet sin første voksne plade. So long til Fucking Åmål-pop, ikke mere ‘Vi Två, 17 år’. Her kommer istedet forpligtende kærlighed, medfølgende parforholdstrubbel og hverdag i GBG-regn. Lyder dét kedeligt? Det er det ikke.

1623022.jpg

4 tanker om “Her kommer Håkan”

  1. Hej alle i Håkan-interesserede.

    Håkan H. sidder her til morgen på svensk morgentv, på kanal tv4. der har været samtale med ham og han har fremført et nummer og der kommer endnu et i andel del, her efter nyheder.

    Der vil sikkert senere være mulighed for at gense dette på TV4 hjemmeside.

    Hej fra Anita.

    P.S. Unskyld evt. stavefejl da dette er uden briller.

  2. Jeg synes nu de devaluerer dem… men kun en lille smule. Det er jo relativt. At stjæle fra The Jam, Pavement eller Cornelis er sgu meget fedt. At stjæle fra den klovn David Gray, derimod – det er ikke ligefrem inspireret.

    En anden sag er så, at han faktisk holder rapserierne ret langt nede på sit tredie album, der (alligevel?) er strålende.

    (undtagen måske lige på ‘Brännö serenad’…)

    http://youtube.com/watch?v=JymIlYJxC80
    http://youtube.com/watch?v=CrGT15ernWA

  3. Helt enig med Jens og Doktoren – de små tyverier devaluerer ikke Håkans egne fremragende sange. Der stjæles overalt i populærkulturen, og hvorfor er de såkaldte “wramples” (“written samples”) værre end, ja, samples, som benyttes på rigig mange såkaldt nye numre?

    Jeg smutter derfor straks ud og køber den nye med min gamle ven Håkan – og ærgrer mig over at den dag, han indtager Köpenhamns Pumpehuset er jeg lige præcis ankommet til London.

    Men Håkans koncert kan i hvert fald anbefales I andre, han er en showman uden lige, og det har næppe ændret sig for meget trods hans mere voksne udtryk.

  4. Er der ikke et ordsprog der siger;

    Det handler ikke om hvem der har skrevet den, men hvem der har skrevet den sidst?

    Mener… det er jo næsten umuligt ikke at stjæle tekst eller musik efterhånden, alt er sagt og skrevet før jo.

    Og så længe, som tilfældet med Håkan, at der kommer personligt udtryk og dermed får nyt liv i forhold til den originale form den kom fra, så synes jeg enkelt linje her og der er i orden

Skriv et svar