Det var onsdag aften i et fyldt Amager Bio. Johnny Marr tændte oktober-guirlander med sin verdensklasse-guitar, som for en beundrende sal var selve lyset fra de gyldne The Smiths-år, da Manchester-esset begik og havde afsluttet sit fyldige livsværk inden han var fyldt 24. Men ligeså generøst melodisk og klangfuld hans guitar stadig lyder, ligeså tamt bliver det når Johnny synger dens mange gamle klassikere, alle gode intentioner tiltrods. Marr skal være undskyldt, for det skal ikke være nemt for nogen ikke-vokalist som ham at fylde sange ud, som oprindeligt blev båret af Morrissey’s enorme karisma og ditto stemme.
En langt mere naturligt født frontmand og et band, der helt anderledes spiller for i morgen, stod opvarmningen, det unge, skinny Dublin-band The Clockworks for, som at dømme efter publikumsrespons med sult, nerve og hooks spillede sig ind i hjerterne hos mange denne aften. The Clockworks har til nu lavet ét album, hvis svaghed og styrke synes det samme, nemlig et klart fællesskab med Fontaines DC i både virkemidler og tilgang. Men de gode numre synes mange og The Clockworks spillede denne onsdag med en nødvendighedens sult, Marr og hans iøvrigt stensikkert spillende fodsoldater godt kunne ønske sig meget mere af. Så stærkt som herover lyder The Clockworks på debutalbummet Exit Strategy (2023), hvorimod nummeret lige herunder er efterårets nye single fra dem…
Jeg var til koncert med The Clockworks sidste år. De var ikke dårlige.
Måske, men var arbejdsmetoden i The Smiths ikke netop, at Marr leverede ret færdige instrumentaludgaver af sine numre, som Morrissey så byggede melodi og tekst ovenpå?
For du har ret, det er et forbløffende anderledes og fattigt tonesprog, Marr bevæger sig i solo. Men okay, så er der jo alligevel undtagelser som ‘Hi Hello’ og ‘New Town Velocity’ der stadig fremviser hans gyldne guitarmelodiske snit.
Kendte ikke meget til The Clockworks før i går. Vidste slet ikke at de har været på Loppen. Godt bekendtskab.
The Clockworks var glimrende og energiske, ligesom de er på deres debutalbum Exit Strategy og ved deres tidligere koncert på Loppen. Det var dog skuffende, at de ikke spillede hverken åbningsnummeret – det smukke klaverbårne Deaths And Entrances – eller slutnummeret Westway fra albummet, men man kan jo ikke få det hele på sådan et 35 minutters supportset.
Johnny Fucking Marr var fantastisk på guitar og i bedste fald begrænset på vokal, helt enig. Der var også afgrundsdyb forskel i kvaliteten på de klassiske Smiths-numre og hans ærligt talt direkte uinteresssante pubrock af nogle solonumre. Det må både være en gave at have været med til at definere moderne indierock men samtidig et umuligt kors at slæbe rundt på, når man tydeligvis ikke længere kan levere på samme niveau – måske fordi den rette medsangskriver savnes?