I should never have opened that door 2

Nu vi taler om at have flere eksemplarer af samme album – læs her! – skal The Clash’s debut naturligvis også anbefales. CBS/Epic Records i USA valgte i første 1977-omgang ikke at udsende The Clash i Nordamerika, da målgruppen blev vurderet for snæver til at sætte hele marketingmaskineriet igang. Derfor kunne pladen længe kun købes via europæisk import, hvilket næppe har været helt billigt for den årvågne pladekøber. Den brogede Sandy Pearlman-producerede to’er – Give ‘Em Enough Rope fra 1978 – var således det første The Clash-album, de almindelige amerikanske pladebutikker blev præsenteret for. Efter Strummer & co. i 1979 for første gang havde turneret USA fandt Epic-folkene dog, at en release af debutalbummet nok alligevel gav mening, Måske ikke mindst fordi importsalget i mellemtiden var nået op på efter sigende omkring 100.000 eksemplarer. Men hvad nu hvis man lavede lidt om på tracklist, så nogle af bandets i England selvstående singler kom med og på landkortet i den amerikanske bevidsthed?! Som sagt så gjort, hvilket 26. juli 1979 gav et helt andet, mere forskelligartet, men alt andet end dårligt album at lytte på. Her den spændende tracklist på den meget anderledes amerikanske version af The Clash:

Side A
Clash City Rockers
(1978-single)
I’m So Bored With The U.S.A.
Remote Control
Complete Control
(1977-single)
White Riot
(1977-single-sireneversion)
White Man In Hammersmith Palais
(1978-single)
London’s Burning
I Fought The Law
(1979 EP-track/US-single)

Side B
Janie Jones
Career Opportunities
What’s My Name
Hate And War
Police And Thieves
Jail Guitar Doors
(1978-single-b-side) 
Garageland

Væk i forhold til den engelske version af The Clash er således: Deny, Cheat, Protex Blue, 48 Hours og White Riot (album-version).

Skriv et svar