Et vågent hoved herinde var en tur på Kulturministeriets hjemmeside og bemærkede, man der har tildelt Sort Sol og Universal Records et større beløb til en fælles pladeproduktion.
Mærkværdigt nok, da bandet ligger i pause. Vi har forhørt os lidt, og hvad – uofficielt – forlyder er dette:
Hverken Sort Sol eller Sods er igang med en ny plade. Pengene er istedet givet som støtte til et karriereomfattende bokssæt, der tidligst vil udkomme om et års tid.
Så ingen utopisk genforening, desværre, men mindre kan også gøre det. Sort Sol/Sods er set herfra et af de meget få danske bands, hvis musik fortjener og vil kunne bære en tung boksudgivelse i eget navn.
PS – Og jo, det er selvfølgelig Jesper Klein helt til højre på ‘Television Sect’-coveret!
Mwaha! Parcelhuselectronicaen er sendt, det er fra Music-Wow. Untrue er røget på juleønskesedlen i stedet. Det kan blive til en direkte sammenligning. Jeg holder min redaktør direkte ansvarlig, han har rost begge til skyerne 😉
smølle: hvis det er på play.com har de en afbestillings-knap mod parcelhus electronica! Køb i stedet Burials “Untrue”.
1888: det lyder som om Alphabeat eller Johnny Deluxe har lavet en udgave…
Jeg bestilte lige Trentemøllers The Last Resort, men det ved jeg da ikke ligefrem om jeg behøver glæde mig til nu.
Av, for en uheldig Copenhagen, 1888. Originalen lød aldrig som catwalk-muzak – kopien her gør ikke meget andet. Har ellers så stilsikre Trentemøller mon haft lidt for travlt?
Og forresten for at vende tilbage til der hvor vi kom fra. Så har gode folk på jp været i gang med at undersøge sagen:
http://jp.dk/arkiv/?id=1199438
Jeg glæder mig da, omend det lyder dyrt!
Ja, Steen burde jo vide det. 😉 Her er hans seneste værk:
http://www.youtube.com/watch?v=19RsIaf-t7I
En kommentar om Unspoiled Monsters’ produktion fra SS selv i GAFFA’s net-føljeton om bandet:
“Om albummet siger Lars Top-Galia i dag: – Det har en konsekvent, hård, kold og provokerende lyd, som var ekstrem på det tidspunkt.
Steen Jørgensen føjer til: – Det er nok den af vores plader, der har den mest gennemførte lyd, selv om den ikke nødvendigvis har de bedste sange.”
Og så lige et “aber dabei”.
Når Odde ikke svinger penslen skriver han musik. han har bl.a. skrevet “Skt. Petri” på den nye plade med Magtens Korridorer.
Og så ud gav han jo tidligere i år – i eget navn – “The Lonely Nudist” med tre vinyl-singler.
Tjek bare her: http://www.fabulousgramophone.com/
-smølle
“422 dage i Dybet”
I.f.t. “My Stars” så bør nye lyttere begynde med at høre My Stars EP’en, der er mindst to FANtastiske versioner af to et stort nummer..
Som jeg husker historien havde Odde mere eller mindre meldt sig ud af fællesskabet pga. den dårlige stemning og i selskab med teknikker og live-guitarist Johnny Stage indspillet egne demoer og forelagt dem for Universal. Noget de andre (især Steen og Lars) var godt sure over. En stor del af bunker-filmen kredser netop om Oddes ”forræderi”.
Der er en meget sigende scene i filmen hvor folkene fra Universal er på besøg i bunkeren for at lytte til de tre herrers anstrengelser – og efterfølgende beder om at høre Oddes bånd! Det var vist mere af nød end af lyst at bl.a. Rhinestone blev lukket ind i varmen.
Synes nu ikke producer m.m. Ian Caples arbejde på UM fejler noget. Og sangene holder generelt højere klasse end på Snakecharmer. Alt for mange kyniske forsøg på at lave en ”Let your fingers II”…
Well, det er jo altsammen om smag og behag. Jeg vil i alle fald hellere høre demoer end ‘Nights in White Bleedin’ Satin’ 😉
Det med ‘Rhinestone’ som en eftertanke har jeg udelukkende som et fjernt minde fra den der film om de tre år i dybet, eller hvad den hed. Hvis jeg ikke husker helt galt, var der ret klare ord om at pladen måske ikke ligefrem var bæredygtig som den forelå. Den oser da også langt væk af skrivekrampe. Men jeg kan sagtens huske detaljerne forkert.
Og når så Odde på det tidspunkt reelt var færdig og væk, passer det jo ganske godt sammen. Var det ikke faktisk Sune Wagner, der var på forsiden, med Oddes hoved Photoshoppet ind?
Jeg holder med Jens i denne diskussion angående de to plader.
På pladen “baby” er der i øvrigt et ret fred udgave af “Rhinestone” eller måske nærmere en parafrase af samme sang med en noget mere enkel instrumental opsætning eller hvad sådan noget nu hedder.
Har et meget blødt punkt for nummeret med Sissel. Måske fordi hun synger så fuldstændig klokkerent, at englene nærmest synger (undskyld klicheen).
Synes egentlig kun der er to gode numre på Unspoiled Monster og det er “I kiss the streets” & “Tall ships”. Resten af numrene virker som en ikke særlig vellykket overgang ud af skilsmissen med Peter Peter, hvilket i mine øjne også er klart den store mangel på SS’s sidste plader.
Men så glimrer de ved deres fravær.
Nej, selvfølgelig var ‘Rhinestone’ ‘ikke noget de satte på tilsidst’. Det er pladens kongenummer, både i tanke, udførelse og produktion. Artpop-mastermind Odde som bedst. Og forsanger Jørgensen ditto.
Ved siden af dens funklen – og med ‘Next Century’, ‘Brogue’, samt Cave/Minogue-parafrasen ‘Elia Rising’ lige efter – fremstår Unspoiled Monsters til sammenligning som en flok arbejds-demoer.
Tænk hvor god ‘My Stars’ som ‘Kiss the Streets’ kunne have været med en dynamisk klangfuld og mindre sort/hvid produktion.
Unspoliled Monsters er set herfra den mindst vellykkede plade, da den savner de tårnende højdepunkter, SS’s plader ellers altid glimrer ved.
Unspoiled Monsters er en rodet plade, men med en lille håndfuld fede numre. ”Erlkönig” hører til det absolut bedste de har lavet!
Snakecharmer er den ringeste udgivelse i hele Sods/Sort Sol kataloget.
Jeg er jo så ordinær at jeg synes “Whos Affraid Of Virginia Wolf” er et fedt nummer. SS standard ganske vist, men godt. Unspoiled Monsters synes jeg også har sine øjeblikke, men virker som helhed temmelig forvirrende. Jeg vil vove at påstå at indlemmelsen af Wili jönsson i bandet gav en større ro, han er også en meget jordnær og venlig mand.
Enig med 1888 – og var ‘Rhinestone’ endda noget de satte på til sidst fordi der manglede en single i den grad?
Og ellers er der ting som den tamme ballade der lægger ud, ‘I’ll Take Care of You’, der er ‘Daddy Howard…’ og ‘It’s Gonna Rain’, der knap er sange overhovedet, og så til sidst den klæge udgave af den overstrintede ‘Nights in White Satin’, der er nogenlunde modpolen af alt Sort Sol stod for da de betød noget.
Så prøvede de i det mindste at skabe noget på Unspoiled Monsters. ‘My Stars’ er i øvrigt stadig dejlig.
Tak, Anders.
Den går ret tæt på bandet som jo i virkeligheden er en underlig størrelse. Ikke meget “last gang in town” kammeratskab over det SS man præsenteres for her. Fascinerende.
Foretrækker helt klart Unspoiled Monsters! Knud Oddes Rhinestone er eneste virkelige perle på Snakecharmer iflg denne lytter.
1888:
Du kan finde den her:
http://www.dfi.dk/DfiKataloget/Instruktoerer/Filmbeskrivelse.htm?id=157
Jeg er dog nervøs for, at man ikke kan købde den som privatperson – æv!
Nu vi er i den årstid, er ‘Rhinestone’ så ikke den bedste danske julesingle der findes?
Snakecharmer har sine øjeblikke, nok et par flere end der fandtes på forgængeren, Unspoiled Monsters.
Enig med Jimmie Jazz; SJ’s stemme er toppen af Snakecharmer. Hør ‘Next Century’, ‘Brogue’ og føromtalte ‘Rhinestone’…
Kom dokumentarfilmen om tilblivelsen af Snakecharmer og livet i bunkeren ud på dvd? Er endnu ikke stødt på den nogen steder.
Jeg synes sgu, at Snakecharmer er en dejlig skive. Dropper man sine eventuelt medbragte forventninger om mørk rock n roll er der masser at hente: Storladne popnumre med Jørgensen-croon (han har aldrig sunget bedre, og vokalen har fået plads helt oppe i mikset), tressersound og strygere og hele svineriet. Og så er en håndfuld af melodierne virkelig slidstærke. Det er da en fornøjelse at lægge ører til… At ældes med ynde, tror jeg man kalder det…
Sidst jeg nød en dejlig middag på Noma med Steen J og hans faste hangarounds (Skoller, René Diff, Simpson, Mads Nørggard et al) var arbejdstitlen White Trash…
Et boxsæt med Sort Sol har vel musikhistorisk interesse og kan forsvares den vej rundt – The Box med De Nattergale, Anne-Grethe opsamlingen m.m. er straks en anden historie..
Er Eddie Skoller så nummer to fra venstre ??
Det er flere måneder siden jeg mødte S. Jørgensen på Floss, hvor han fortalte om projektet. Dengang var arbejdstitlen “The Blackest Box”.
Hvorfor gives der støttekroner til et bokssæt? Den slags er vel bare en rent kommerciel aktivitet?
Det er 99 % sikkert en bedre ide at lave et bokssæt med sort sol, end en ny plade. Det klart bedste ved Snakecharmer var alle de insider historier der slap ud på bog og film.
Rygtet siger at det oprindelige mix af snakecharmer eksisterer og skulle være klart at fortrække.
bare et lille ønske herfra
Ja, medley/emi perioden er dækket af de ordinære albums som er på markedet i dag (og som er helt identiske med indholdet i Black Box). Der kom også et album med “sjældne” ting – Fog Things.
Der blev lavet en box i et begrænset oplag på 1000 stk i forbindelse med genudgivelsen af de tidlige albums, udover de 4 første albums var der en småkedelig booklet med. Jeg kan ikke helt huske om jeg forærede eller byttede min box væk, sandsynligvis det sidste.
Det lyder da mere en spændende.. Er der forresten ikke noget med, at der allerede er udgivet et Sort Sol/Sods bokssæt med de tidligste udgivelser?
Jeg mener dog at huske, at man er dækket ind med bonusnumrene etc., hvis man har købt genudgivelserne seperat.
Anyone?
Ja, lad os bare få de legendariske unreleased Søren “Aqua” Rasted SS produktioner ud på cd. 😉
Denne side har været påfaldende tavs omkring Led Zeppelins reunion-koncert i London?
http://www.youtube.com/watch?v=a8v_Rqi4B-E