De elskede uniformer

http://www.jensunmack.dk/wordpress-3/wp-content/images/thumb-Tyv2.jpg

Okay så. Ovenstående billede er taget i vinteren 1980/81, en fredag aften på Viborg Amtsgymnasium, hvor århusianske Kliché spiller højt. Deres debutplade Supertanker, med fremmedartede sange om militskvinder, bodyguards og totalkrig, er braget igennem og live høster Kliché også stor succes med et kantet sceneshow, hvis brug af uniformer og kun en formel kontakt med publikum fremkalder aggresive reaktioner, specielt hos mange af tidens venstreorienterede, der mener at se facismen lure i gruppens militante front.

I forgrunden ser vi Klichés keyboardafløser Steffen Brandt, normalt sanger i århusianske Taurus, hvis albumtitel Whatever Happened To The Sixties? siger alt vi behøver at vide om dem. Men Steffen Brandt er på tour med Kliché den vinter, spiller mange jobs og ser hvordan Den Nye Lyd vinder ind hvorend Kliché kommer frem. Det kræver ikke den store fantasi at forestille sig, hvilke tanker han gør sig på den baggrund.

For kun et halvt år efter hedder Taurus ikke længere Taurus, men TV-2 og udsender debutpladen Fantastiske Toyota, der både i attitude, lyd og toneklang går ikke så lidt som you know who, dog minus skarpe kanter og minus forsanger Lars Hug’s farlige temperamant. Overtegnede overværer ved et tilfælde TV-2’s debutkoncert, en nervøs opvarmning for Adam & The Ants i Odd-Fellow Palæet, hvor gruppens ens påklædning og maskinelle optræden ikke mindsker indtrykket af, hvor meget Steffen Brandt netop har lært hos Kliché.

Efterhistorien kender vi alle. Kliché opløses, mens TV-2 finder sig selv, sin egen musik og bliver folkeligt kæmpestore. Det er sådan det går. Vi har intet ondt her at sige om Steffen Brandt, en værdig mand med både hjerte og sangtekst på rette sted, så denne beretning skal ikke frakende ham nogetsomhelst, blot erkende, vi alle først kommer et sted fra.

28 tanker om “De elskede uniformer”

  1. Det er rigtigt nok med ‘Copenhagen Dreaming’ og ‘En nat bliver det sommer’, men vi kommer vel ikke uden om den navnkundige ‘Pia Larsen’ – ikke bare et af de kendteste numre fra DK, men også en livefavorit for drenge og piger, der kunne rocke ud til den bemærkelsesværdige “SPEEDWAY!!”-afslutning.

    Engang virkede en Love Shop-koncert utænkelig uden den, til sidst må jeg erkende at den var ret svær at savne…

    Men jeg kan ikke forestille mig at det er med alles gode vilje at Pia røg ud på sidesporet. Hvad i øvrigt angår første single fra samme album, er det næsten endnu mere sært – den var allerede på listen ved allerførste koncert under Roskildemonsunen i 1991, men jeg skal love for at det ikke er meget man har hørt til Jack Angel og hans pige siden.

  2. “Se Venedig Og Dø” var skrevet af Gasolin’ under en turné, og indtelefoneret på telefonsvaren hos Bjørn Uglebjerg (Lones trommeslager, og Gasolin’s første trommeslager), fra Hote Fønix i Aalborg til Christianshavn.

    Kellermann nægtede, efter succesfuld turné og pladesalg at synge den i flere år (det faldt heller ikke i tråd med hendes politiske arbejde), da populariteten af netop dette nummer, gav Lone en succes, der skulle vise sig svær at administrere, og som i det lange løb faktisk blev starten til en identitetskrise for Kellermann rent kunstnerisk.
    Hun kom, efter eget udsagn, på andre tanker efter en koncert med Procol Harum, hvor dette orkester IKKE spillede deres hit “A Whiter Shade OF Pale”, og hvor Lone var blevet temmelig skuffet. Dette satte åbenbart tanker igang hos “The Humming Ham”, som derefter tog nummeret på programmet igen.

    Nu er der i Love Shop øjemed jo ikke ligefrem tale om det/de eneste hits, der er omtalt i denne tråd, snarere paranteser for kendere (uden at dette gør numrene bedre eller dårligere). Love Shops hits kender de fleste folk der har lyttet til P3, og dem synes jeg også bandet har været søde til at spille live. Jeg kan faktisk ikke mindes at jeg har været til en koncert uden at høre “Copenhagen Dreaming” og “En Nat Bliver Det Sommer”.

  3. Mølleren, forstår godt dine meget fine ord, som jeg er helt enig med dig i. Men det var nu heller ikke for at fratage nogen deres ret til at holde af sangen, at jeg var efter På Kontorerne. Når en sang først er udsendt tilhører oplevelsen af den ligeså meget modtager som afsender – det respekterer jeg fuldt ud. Det var kun mit eget traume jeg bearbejdede, måske lidt for højlydt:-)

    Stær, du spørger efter Copenhagen Screaming-setlisterne, som derfor nu copypastes her:

    15. september – Stengade 30

    Alle veje fører bort fra Rom
    (Før vi) kører galt
    Uforelsket
    21
    Fan Star
    Carpenters
    Birgittelyst
    Glimmer Show
    Ind i dig
    S.O.S.
    Højre hånd
    Drømmenes København
    Kræmmersjæl
    Hun er stadigvæk en lille pige
    Tag mig hjem nu
    + + +
    For evigt for altid
    Country boy
    Bellavista sol
    + + +
    Bin Laden Blues
    Sig det aldrig mere
    Det tog mig et år

    16. september – Rust

    I den nye by
    I dag så bedre ud i går
    21
    Radio Kalundborg
    Himlen vil briste
    Paradis DK
    Pia Larsen
    Alle veje fører bort fra Rom
    Nordlys
    Drømmenes København
    Fuck min højdeskræk
    En nat bliver det sommer
    Hun er stadigvæk en lille pige
    Bellavista Sol
    + + +
    Sig det aldrig mere
    Bin Laden Blues
    Carpenters
    + + +
    Kræmmersjæl
    Love Goes On Forever
    Alle har en drøm at befri

    17. september – Loppen

    Vi blinker så hurtigt vi kan
    Uforelsket
    Aluminium Go
    Bin Laden Blues
    Det elsker jeg
    Fremmedlegionær
    Yugo Star
    Weekender
    Hun er stadigvæk en lille pige
    Alt jeg ser er hendes ryg
    Nordlys
    Langebro
    Fan Star
    Sig det aldrig mere
    Carpenters
    Det tog mig et år
    Alle har en drøm at befri
    + + +
    Copenhagen Dreaming
    En nat bliver det sommer
    Kræmmersjæl
    Du er kommet for at gå

    18. september – Lille Vega

    Billeder af verden
    I den nye by
    Yugo Star
    Bin Laden Blues
    Susie
    Saturday Night Believer
    For evigt for altid
    Fan Star
    Fremmedlegionær
    Hvorhen? Hvordan? Hvornår?
    Alt du har at sige
    Kræmmersjæl
    Carpenters
    Bellavista Sol
    Det tog mig et år
    + + +
    Sig det aldrig mere
    Min Elvis
    Love goes on forever
    Hun er stadigvæk en lille pige
    + + +
    Radio Kalundborg
    Du er kommet for at gå

    19. september – Kitty Club, Park

    Love goes on forever
    Copenhagen Dreaming
    Fremmedlegionær
    Weekender
    Sendt fra himlen
    Fan Star
    Vi blinker så hurtigt vi kan
    Glimmer Show
    Aluminium Go
    Hvorhen? Hvordan? Hvornår?
    Birgittelyst
    Sig det aldrig mere
    Carpenters
    Bellavista Sol
    Det tog mig et år
    Kræmmersjæl
    + + +
    Drømmenes København
    Pia Larsen
    Hun er stadigvæk en lille pige
    + + +
    Bin Laden Blues
    Alle har en drøm at befri

    20, september – Pumpehuset

    Carpenters
    Min Elvis
    Sig det aldrig mere
    I den nye by
    Copenhagen Dreaming
    Det elsker jeg
    21
    Alt du har at sige
    Billeder af verden
    Hvorhen? Hvordan? Hvornår?
    Radio Kalundborg
    Weekender
    Fan Star
    Lille pige
    Nordlys
    Fuck min højdeskræk
    + + +
    En nat bliver det sommer
    Bellavista Sol
    Det tog mig et år
    + + +
    Kræmmersjæl
    Drømmenes København
    Pia Larsen
    For evigt for altid
    + + +
    Love Goes On Forever
    Alle har en drøm at befri

  4. “Se Luigi og dø” lyder som en noget makaber sag. Men nu har jeg også lige set Horisont om Napolis problemer med organiseret kriminalitet. “Se Venedig og dø” var derimod et hit.

  5. Og ‘På Viborgvej’ – som stedets admins vist ikke er helt så enige om kvaliteterne ved, som det er tilfældet med ‘På kontorerne’ 😉

  6. Læste på et tidspunkt et rigtig fint interview med nu afdøde Lone Kellerman. Hun fortalte, at hun i starten afskyede “Se Luigi og dø” eller hvad den nu hedder. Årsagen var, at hun ville opfattes som en politisk kunstner eller protest sanger eller i hvert fald som en person, der havde andet på hjertet end gajoler og papas pizzabar. Men som tiden gik fik hun fornemmelse for, hvor stor betydning den sang havde haft for endda rigtig mange mennesker. Der kom så mange mennesker til hende og fortalte at de var blevet forelsket, gift, skilt osv. til den sang og takkede hende for det. Hun forstod, at hun havde et stykke kunst poppet eller ej, som havde efterladt et enorm indtryk i hendes samtid og som sikkert vil stå længe efter hendes død. Og hvor mange mennesker kan egentlig prale af det?
    I virkeligheden er det nok det, jeg beundrer kunstnere mest for. De efterlader et eller andet mærke, som giver mange folk drømme og glæder og forskellige fikspunkter i deres liv. “Kan du huske Love Shop i 1994 på Palletten i Viborg?” – “ja,ja, er du sindsyg der var smæk på!!” – “osv.” Det ville jeg da være bragende stolt af, hvis den samtale handlede om mig, uanset om jeg så spillede “Kald det kærlighed” på hammonorgel eller hvad fanden ved jeg.
    Mja håber I kan følge mig, men Jens, der er mange gode grunde til, at vi er så mange, der skriver på denne side og nogle af dem ser ud til at være “min Pizzaven”, “I orange” og “På kontorerne”.

  7. Hørt! Hørt! Jeg havde sat næsen kraftigt op efter, at Stengade 30 koncerten til Copenhagen Screaming skulle blive min chance for at opleve hvordan “Kontorerne” mon kunne lyde live… Men ak, de mange vilde fantasier om benhårde technobeats, falsetsang, distortionguitarer og Rammsteinstemning måtte finde sig i at forblive fantasier 🙂

    Tilgengæld bød aftenen på en masse andre godbidder fra den mindre prøvede skuffe så vidt jeg husker var både “Alle veje fører bort fra Rom” og “21” på banen…
    Er der nogen i forummet der har setlister fra Copenhagen Screaming koncerterne? (eller kan poste et link)

  8. Jeg må med stolthed også melde mig som fan/tilhænger af “på kontorerne” og “Min Pizza-ven” og sikkert også andre “dårlige” numre af LS.

    Heldigvis kan jeg jo læse her at jeg ikke er en særling. Jeg kan da godt forstå Jens har problemer med nogle numre og måske specielt de ældre af slagsen. Men Jens og andre indviede med indsigt i hvad der ligger til baggrund for numrene, har jo et helt andet grundlag for deres bedømmelse, af hvad der er godt og ikke godt end, de fleste LS-fans har. Det må dem ”på kontorerne” og alle Pizza-vennerne så acceptere. Men kunne nu stadig godt have tænkt mig at høre dem live en gang.

  9. Det bedste ved “På kontorerne” er at det er svært at høre, at det er Love Shop, der står bag.

  10. Jeg slutter mig til dem der holder meget af ‘På kontorerne’ – men det er da i øvrigt et spøjst paradoks hver gang kunstnere selv afviser sange der er elsket af mange 🙂

    Men den originale udgave dukker vel op sammen med de andre fraklip engang på Love Shops egen Barbed Wire Kisses

  11. Dr Martin Dan: “Men kender det godt selv. Jeg græmmes selv over min kunst – indtil videre kun en serie kortfilm, så skal bestemt ikke gøre mig for vigtig.”

    Jo det skal du da!

  12. Må gi ret i PÅ kontorene holder max…. kan godt li den syret vokal, hvis jeg må kalde den uden at støde nogen….

    Men glad for at læse Hr. Brandt ikke har stjålet sig en karriere, men blot fik sin stil og inspiration hos Kliche, da manden har en stor plads i min pladesamling…

    Men Jens, fair nok du ikke bryder dig om På Kontorene, men du skal ikke skamme dig. Det er et godt nummer (bare min mening).

    Men kender det godt selv. Jeg græmmes selv over min kunst – indtil videre kun en serie kortfilm, så skal bestemt ikke gøre mig for vigtig. Men stadig, man kan og skal heller ikke kunne li alt man selv laver.

  13. Pizza-tragedien var oprindeligt et ret heftigt uptempo-rawk-nummer, der hed Det Nye Liv, som vi fuckede up i studiet og lavede synths og helt ny omkvædstekst til – det var en major mistake!

    På Kontorerne havde vi først under indspilningen ovre i Århus i en version med normal Jens U-sang i versene og et helt andet, mere melodiøst chorus. Ærgeligt vi ikke gik med den…

  14. “På kontorerne” holder så absolut – især i sin kontekst på “Anti”, som er en utroligt kold plade, som det tog mig tid at komme ind i og generelt helt at forstå, men da jeg først nåede til sidste punkt har den holdt mig fast som en af de LS-plader, jeg oftest vender tilbage til.

    “Min pizzaven” har jeg til gengæld aldrig holdt af – det gælder flere dele af den noget spraglede “Billeder af verden,” som dog også (og det er til pladens forsvar) indeholder aldeles fremragende sange.

    Denne diskussion fik vist hurtigt en vending, hva’?

  15. jeg er ked af at se “På Kontorerne” få så hård en medfart. Den sang er kilometer bedre end “min pizzaven” og “i orange”.
    Som et barn der er blevet passet i mange former for daginstitutioner med travle forældre (uden at man af den grund skal have ondt af mig, overhovedet) har den sang altid givet enormt meget mening. Den er enormt dyster, men det er fedt fordi den udtrykker lige netop essensen af de følelser der må gå gennem mennesker der skal vælge mellem karriere og familien…

  16. Mølleren: Det er vist ikke helt forkert det du siger med Souvenirs. Jeg mner at have hørt et eller andet sted at “Øjne Som Jeg Aldrig Har Set” (som bestemt ikke er det bedste fra LS), i virkeligheden skulle have haft samme tekst som den der Souvenirs-sang med sommerhuset fra deres første plade(hed den “I et sommerhus”?)… Måske er det bare mig der tror jeg har hørt det…

  17. Jeg er godt nok heller ikke begejstret for min Pizzaven.
    Til gengæld ligner det Nils Torp bagved Hr. Brandt. Hans Souvenirs er efter min mening noget af det mest vidunderlige pop musik, man kan købe for penge. Her mener jeg, at man i hvertfald musikalsk kan trække linjer mellem de tidlige Love Shop-plader, Lars H.U.G.s plader på dansk og Souvenirs plader. En efter min mening søgen efter absolut vellyd med en enorm detaljerigdom i musikken.
    Mht. TV2 synes jeg stadig de er temmelig cool. Især live hvor Steffen Brandts underfundighed altid er en fornøjelse.

  18. Min Pizzaven, er hmm..godt nok ikke særlig god om end jeg har hørt På Kontorene en del på Anti, syntes slet ikke den er så dårlig endda…

  19. Den er da god! Måske skal man selv sidde på et trist kontor og se på viseren hver dag for virkelig at holde af nummeret? Og husker jeg ret er der en klassisk Jimmy Jørgensen falset med også.
    Men det er jo ikke ligefrem det nummer der blev spillet mest live, så det har det også til fælles med “Min Pizzaven” og “I Orange”.

  20. Jeg kan i mit indre øre forestille mig en god mash-up mellem TV2s “Kontoret Lukker Nu” (deres bedste nummer i flere år, og nej jeg mener ikke remixet men Thomas Troelsens album-indspilning) og så “På Kontorerne” med en anden dansk gruppe med mindre folkelig udbredelse men større kunstnerisk eftermæle.

  21. Jeg synes ikke Brandts tekster er så gode mere. I det hele taget emner jeg at TV2 er kørt over målet, men det er jo bare min mening….

Skriv et svar