Bruce Springsteen & The E Street Band udsender i dag uden meget forvarsel den nye single ‘We Take Care Of Our Own’, som forløber for albummet Wrecking Ball, der udkommer 5. marts…
Her tracklisten på Wrecking Ball:
‘We Take Care of Our Own’
‘Easy Money’
‘Shackled and Down’
‘Jack of All Trades’
‘Death to My Hometown’
‘This Depression’
‘Wrecking Ball’
‘You’ve Got It’
‘Rocky Ground’
‘Land of Hope and Dreams’
‘We Are Alive’
‘Swallowed Up’ (Bonus Track)
‘American Land’ (Bonus Track)
Den bedste rocksaxofon jeg har hørt bliver spillet af Dana Colley fra den amerikanske 90’er-gruppe Morphine. Prøv at søge på Youtube efter “Morphine [X]”, hvor [X] f.eks. kan være “Thursday”, “Buena”, “Candy” “Honey White”…
Get up on the scene and move like a sax machine!
If nominated, I will not run. If elected, I will not serve!
HazyDavy, du er hermed udnævnt til denne side’s officielle sax-ambassadør – tag den titel og blæs i den! 😉
@Jens: Asså, jeg må jo medgive at du har en ret god pointe i forh. t. isolerede fænomener som Roxy Music og Springsteen, hvor sax’en i egen ret gør godt. Jeg synes at huske at der er gode indslag på Exile on Main Street med sax (ihvertfald Sweet Virginia). På R.E.M.’s ikke uproblematiske Fables of the Reconstruction er der også sax, som virker knapt så irriterende som den på Document’s Fireplace. Men jeg kan egtl. godt se at det er et defensivt forsvar. Og det var for pokker heller aldrig min mening at ville agere defensor for saxofonen i rockmusik! 😉 Men X-Ray Spex må jeg tjekke!
@ HazyDavy – Misforstå mig ikke. Sætter stor pris på CC’s bidrag til Springsteen-sangskatten. Og jo, instrumentet har naturligvis sin plads i soul. Men i rock er det sgu’ sjældent en saxofon gør noget godt for helheden. Kan selv umiddelbart nævne Springsteen, Roxy Music (Andy Mackay…!) og så måske punkbandet X-Ray Spex, hvor saxofon gør en positiv forskel. Er der andre?
Den top-5 du foreslår tager vi snart op her på siden, tak! 😉
Albumtitlen er i øvrigt også genbrug fra en ikke synderligt uforglemmelig lejlighedssang fra Springsteen, som også kommer med, dengang tilegnet det gamle Giants Stadium i Meadowlands’ NJ-sumpland, lige før kolossens nedrivning. I det hele taget virker det som en noget uinspireret tilgang at inkludere tre tidligere udgivne numre på den nye langspiller.
Den nye single er vel klassisk E Street-lyd på godt og ondt, når vi nu ikke længere kan håbe på stenhårde triumfer som Streets of Fire.
Og @Jens: måske en lige vel ureflekteret afvisning af saxofonen? Svært at forestille sig f.eks. Badlands og The Promised Land uden Clarence Clemons’ power-horn. Mon ikke også Otis Redding, Wilson Pickett, Sam and Dave og andre, ville protestere? Bowie, R.E.M., The Rolling Stones?
Måske en top-5 liste over rock’n’roll-/soul-numre med sax?
Ja og hendes pladetitel kom vel via den version hun der indspillede af Neil Young’s noget ældre ‘Wrecking Ball’.
Albumtitlen er så ikke så original – brugt af Emmylou Harris for år tilbage.
Ja, den vokser. Heller ingen klage over fraværet i lyden af The Big Man herfra. Ret beset er en saxofon vel også det instrument der bliver uddelt ved indgangen til Helvede.
Det nummer kan jeg, efter at have hørt det en gang, godt lide. Al respekt for Big Man (som havde en kæmpe betydning for lyden), men det gør mig ikke noget, at nummeret ikke er sovset ind i sax.