2. maj 1980 spillede Joy Division på Birmingham University sit sidste show nogensinde inden sanger Ian Curtis’ selvmord to uger efter. De tre tiloversblevne besluttede snart at fortsætte sammen, fik selskab af trommeslager Stephen Morris’ kæreste Gilian Gilbert på keyboards og New Order var født. Bandets tidligste musik voksede helt naturligt ud af Joy Division’s dystre lyd og tilgang, hvad høres mest tydeligt på førstesinglen ‘Ceremony’ og debutalbummet Movement (1981). Men i marts 1983 udkom 12″er-singlen ‘Blue Monday’, der med sin top-moderne og fuldfede elektroniske lyd skød det nye band ud af egen fortids skygge og ind på alverdens hitlister. Den tilgang fortsatte da Power, Corruption & Lies, det svære andet album, udkom 2. maj 1983. Fra Factory-husdesigner Peter Saville’s stilfulde blomstercover med de påtrykte farvekoder til indholdets legende elektroniske dog organiske musik stod det straks klart, at New Order pludselig formåede at lukke lyset ind og kollektivt skabe en ny slags popmusik, der var langt mere end blot et ekko af sine skaberes allerede da myteomspundne fortid. Hør f.eks. bare mesterpladens åbningsnummer her, hvor det nu endda er lykkedes at vende ersatz-sanger Bernard Sumner’s vokale svaghed og tekstmæssige naivitet til umiddelbar kommunikativ styrke…