Sky, Blue Sky ?

wilco89.jpg

diskant.dk kan man lige nu se følgende interessante nyhed:

Wilco leverer sange til Volkswagen-reklamer.

Det er ikke alle der mener at rockmusik og store kommercielle virksomheder bør gå hånd i hånd – og da slet ikke i forbindelse med reklamer. Derfor fortæller Wilco nu om det partnerskab bandet har indgået med Volkswagen. Et samarbejde, der allerede har resulteret i at ”You Are My Face” og ”The Thanks I Get” – begge fra det nye album Sky Blue Sky – har været at høre i tv-reklamer sammen med kørende biler. Og yderligere 3-4 numre fra Sky Blue Sky ventes at kunne høres på tv.

På bandets hjemmeside kan man læse følgende overvejelser: “This is a subject we’ve discussed internally many times over the years regarding movies, TV shows and even the odd advertisement. With the commercial radio airplay route getting more difficult for many bands (including Wilco), we see this as another way to get the music out there. As with most of the above (with the debatable exception of radio) the band gets paid for this. And we feel okay about VWs. Several of us even drive them.”

Frontmand Jeff Tweedy har i øvrigt tidligere været med i en Apple Computer kampagne.

Min reaktion er blandet, udpræget positiv er den ikke. Skal musik reduceres til jingler? Og er der brug for at få flere mennesker i USA til at købe bil?

14 tanker om “Sky, Blue Sky ?”

  1. Jeg synes ikke der er noget i vejen for, at sange kommer til at hænge på et produkt fra en reklame. Hvem husker ikke Levis-reklamen fra 90’erne – Spaceman af Babylon Zoo… eller én af de nyere fede: Shake Break Bounce med Chemical Brithers fra Ford S-MAx reklamen… Jeg synes det gør det lidt mindre sygt, når der er reklamer.

    Apropos Wilco – er der så nogen, der ved hvem der laver nummeret til den nyeste reklame for Volkswagen Erhvervsbiler – den, hvor nogle arbejdsmænd står på et stillads og skal hænge et stort banner op. Men så får de øje på nogle fitnesspiger ovre på den anden side af gaden i en bygning, og det ender med, at de kommer til at hænge banneret på hovedet.
    Og der står: “Hvis bare alle gjorde deres arbejde lige så godt som en volkswagen”
    Tror det er Wilco, men hvad hedder nummeret?

  2. jeg synes de fleste af de kyndige debatører her helt glemmer to ting

    Reklamer forgår (kører højst et par måneder)

    Sange består (“En nat bliver det sommer” er også en dansk klassiker i 2050 )

  3. Dr. Martin Dan: Det er præcis min pointe. For mig er “London Calling” samme sang som altid, men hvis man hører sangen første gang i en bilreklame, tænker man med stor sandsynlighed på den som “den der sang fra bilreklamen”.

    Det er en illusion, at kunstnerisk frihed kan trives i dette spil. Kunstnerne bliver gjort afhængige af de håndører, der trods alt er tale om for industrien. Jeg læste om en kunstner, der blev ansat af Volvo. “Lav lige hvad du vil – her er ingen censur”, sagde virksomhedens ledelse til ham.

    Han lavede tegningerne til en katapult, der kunne kaste med Volvo-biler. Det blev ved tegningerne; virksomheden var ikke begejstret.

    Lad os vende tilbage til Wilco-eksemplet: Jeff Tweedy har tidligere luftet progressive holdninger. Hvad nu hvis Volkswagen laver noget usympatisk, f.eks. ved at tale imod begrænsning af CO2-udslip eller ved at forære biler til republikanske politikere? Hvad kan Wilco så gøre? Intet. Deres sange vil spille løs i tv-reklamerne til evig tid.

    Personligt så jeg gerne et forbud mod reklamer, omend jeg selvfølgelig også ved, at det ikke kan lade sig gøre.

  4. For fans og musikelskere ændrer budskabet sig for sangen vel ikke – og nu taler vi altså generelt brug af musik i reklamer.

    for mig fremstår problemet tit i at ignoranter og ikke musik kyndige ikke forstår sig på de brugte sange oftest når de først har hørt dem.

    Et eksempel er Stings “Desert Rose”. for mig og mange andre Sting fans, en af de mest fantastiske sange skrevet.
    Hører bare tit fra folk – er det ikke den der han lavede til bilreklamen? og straks tror Ørken Blomsten er bilen….

    kan slet ikke klare sådan noget. Går totalt kold.

  5. Reklamer, nej tak – men nu skal jeg jo heldigvis ikke forsøge at leve af at lave musik.

    Har anskaffet Wilcos meget roste Summerteeth og har det ærlig talt lidt svært med de overbroderede arrangementer. Alt er jo sovset ind i mellotron/keyboard!

  6. Jeg mener ikke at sangens budskab ændres bare fordi det bruges i en anden sammenhæng.

    “London Calling” er da en klasiker i dag og om 20 år. Uagtet om den har været jingle eller ej. I øvigt vidner det da om stor kunst hvis LC i sig selv kan sælge et par jaguarer. Klasse fornægter sig aldrig.

  7. Problemet med at bruge sange som jingles er, at de pågældende sange bliver associeret med et produkt. Sangens oprindelige budskab bliver overskrevet af et nyt, tvivlsomt budskab, der er “køb dette produkt”.

    Jeg kan godt forstå, at en musiker reklamerer for sit instrument – at f.eks. en bassist anbefaler et bestemt mærke af basser. Den slags er almindeligt. Sportsfolk reklamerer for sportstøj, og det har jeg intet imod. Men hvad har f.eks. “London Calling” med Jaguar-biler at gøre? Intet. Men sangen bliver spillet i en tv-reklame for det pågældende bilmærke.

    Neil Young lavede sangen “This Note’s For You”:


    Don’t want no cash
    Don’t need no money
    Ain’t got no stash
    This note’s for you.

    Ain’t singin’ for Pepsi
    Ain’t singin’ for Coke
    I don’t sing for nobody
    Makes me look like a joke
    This note’s for you.

    Ain’t singin’ for Miller
    Don’t sing for Bud
    I won’t sing for politicians
    Ain’t singin’ for Spuds
    This note’s for you.

    Don’t need no cash
    Don’t want no money
    Ain’t got no stash
    This note’s for you.

    I’ve got the real thing
    I got the real thing, baby
    I got the real thing
    Yeah, alright.

  8. Hvad er problemet?

    jeg synes da historien om Moby siger det meste. Hvis “Joyride” både kan sælge flere VW´er og Jens U albums, så er der da ikke noget problem i mine øjne.

    Der er måske nogen (ikke mig) der vil hævde at problemet ligger i at musik er kultur på et lidt højere og mere æstetisk plan. Så vil jeg anbefale at man lytter til p2 klassisk. “Coke lovebirds” er blevet spillet i en uendelighed på p3 som ugens uundgåelige – det reducerer da om noget denne sang til en jingle .

  9. MusicLover, det er en spændende problematik, den om brugen af kontemporær musik i reklamer.

    Har Mikael Simpson solgt ud fordi DSB brugte et af hans numre, eller har det udbredt Simpsons talent og fine sang yderligere?

    Har det gavnet nogetsomhelst, at overtegnede stod i vejen for, at DSB kunne bruge Copenhagen Dreaming-sangen til helt samme kampagne?

    Iggy Pop siger han er ligeglad med at f.eks. The Passenger sælger biler i TV, al den stund The Passenger ikke udsprang som en reklame-jingle.

    Moby kunne ikke få sine sange spillet på den efterhånden meget global-ensartede radio, og valgte derfor at licensere samtlige sine sange fra Play til forskellige reklamer, da han så det medie som eneste mulighed for at hans musik kunne blive hørt. Pladens enorme salgstal taler for, at det var en kvik strategi…

    Jeg synes det er svært at være entydig her. Hvad synes du selv om musik i reklamer, MusicLover?

  10. Jens, ville du tillade en virksomhed at bruge en sang i en tv-reklame hvis produktet/prisen var rigtig?

  11. Jeg har faktisk skrevet sange – og har fået dem opført af mit forlængst hedengangne ensemble fra den nordjyske hovedstad. Men udgivet? Nej. Potentielle jingler? Ej heller.

  12. Ja, det havde jeg så overset. Så prøver vi at skifte “jens” ud med “pastoren” i mit tidligere indlæg. Det giver sikkert ingen mening, for pastoren har da ikke udgivet noget “musik”?

  13. Erling K, det er altså Pastoren der har skrevet ovenstående, som jeg først læser nu.

    Hvor meget mon VW vil give for rettighederne til vores Joyride?

  14. Jingler er musik og dermed kan musik bruges til jingler.
    Sådan som jeg opfatter Jens’s kommentar, er at det musik han skriver ikke er ment til brug for jingler og derfor ikke skal brugs til det. Musikken er skrevet som en helhed og skal derfor ikke reduceres til “outtakes”.

    Det vi har brug for i USA er at de køber nogle miljørigtige biler og skrotter de benzinsluere de har.

Skriv et svar