De havde været væk og de kom igen. Der var kun gået fire år siden fremtidsafsøgende Technique, men meget syntes anderledes. Bernard Sumner havde haft travlt og stor succes med sin Johnny Marr-duo Electronic. Peter Hook havde foldet sig ud med solo-projektbandet Revenge. Og de andre to i New Order, trommeslager Stephen Morris og keyboardspiller Gillian Gilbert, havde arbejdet med det album, der snart skulle udkomme under navnet The Other Two. ‘Regret’ var således New Order’s comeback-single, der udkom 5.april 1993. Et effektivt popnummer, hvis vers dog klart overtrumfer omkvædet, men også et der sært mere lyder som New Order, der prøver at lyde som New Order, end det egentlig bare lyder naturligt som New Order. En tendens der skulle vise sig at fortsætte på det snartkommende NO-album Republic og sådan set i al fremtid op til i dag. Og sådan er det måske med bands, der fortsætter, men ikke længere har en personlig vibe sammen. Her ‘Regret’ fra BBC’sTop of the Pops to uger efter udgivelsen…
3 tanker om “30 års beklagelse”
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
Holder også meget af Music Complete, men har dog helt samme afstands-reservation som omkring overstående sang.
PS – Stærkt, Peter Saville-link, tak!
Er enig langt hen ad vejen, dog ikke helt frem til i dag, da jeg er kæmpe fan af Music Complete. Synes faktisk det er deres mest helstøbte album nogensinde, da Substance jo er et opsamlingsalbum.
Nogle ord om det bemærkelsesværdige artwork fra husgrafiker og Factory-medstifter Peter Saville selv:
“I was broke after the recession and it made me look more critically at the world. I’d picked up a copy of Richard Prince’s Spiritual America at the Walker art museum in Minneapolis. It made me appreciate how strange contemporary America really was. Later I spent a month in Los Angeles – and there was something about the experience that was like the end of the world. There’s nowhere further to drift, it’s the terminal beach where the western world washes up. It was the first time I did a New Order cover listening to the record – I wrote down everything that came into my mind. I wrote ‘cowboys’ for Regret because of the way it rolled. And cowboys referenced Richard Prince and the Marlboro Man on Sunset Boulevard. Juxtaposed imagery blending into something molten, the way you might see the world if you were hallucinating“
Har man ikke læst Savilles gennemgang af ikoniske artwork-produktioner, så er den lige vej her:
https://www.theguardian.com/music/gallery/2011/may/29/joydivision-neworder