Jeg har fået en fantastisk ny plade. Historien er ca. således: Justin Vernon, en 30something fyr fra byen Eau Claire i Wisconsin, oplever i 2006, at det band, han har levet og åndet for gennem ti år, går i opløsning. Disillusioneret og helt nede, vil han gerne væk fra de vante omgivelser, og låner derfor sin fars jagthytte, langt ude i de wisconsinske skove. I tre måneder opholder han sig der helt alene. Hans føde består hovedsageligt af kødet fra to hjorte, det lykkes ham at nedlægge under sine jagtture. Det er koldt, så der bliver hugget meget brænde. Nu og da kommer faderen forbi med ølforsyninger. Tiden er lang ude i træhyttens ensomhed. Justin bruger den med sin akustiske guitar og noget forældet optageudstyr. Han får skrevet og indspillet en række sange. De gøres færdige i et studie, da han endelig er vendt hjem fra skovene.
Sidste efterår udsender Justin Vernon så resultatet, i et oplag på kun 500 eksemplarer, under navnet Bon Iver. Storstjernede anmeldelser følger og pladen genudsendes på et større indieselskab. Men først nu i maj dukker albummet, som bærer titlen For Emma, Forever Ago, op i Europa. På den er man i selskab med Justin, i hans brydningstid, langt ude i skovene. Første sang giver det hele væk. En forsagt akustisk guitar spiller, et harmonium falder ind, og Justin’s lyse stemme ruller hans historie ud. Efter andet omkvæd, der bærer den skrøbeligste fine melodi, stopper sangen. Justin rejser sig og der er fodtrin på trægulvet. Måske han bare har villet nærme sig mikrofonen, for da choruset kort efter atter løfter, er stemme og guitar endnu tættere på. Og i den mol fortsætter For Emma Forever.
Indimellem er Justin’s wailende stemme multitracket og badet i rumklang. Andre gange knastør og lige ved siden af. Selvom akustisk guitar hele vejen igennem er fundament, findes også fjerne keyboards, enkelte knitrende trommespor, endda nogle få harmoniserende horn, på sangene. Efter Gram Parsons’ to vilde plader, Springsteen’s klassiske Nebraska, Ryan Adams og hans knuste traditionalisthjerte, er Americana-genren ikke en nem en at brillere i. Justin Vernon har ikke desto mindre med Bon Iver muligvis begået en milepæl indenfor den. Sjældent at opleve en debut med så fuldbyrdede sange af forskellige stemninger. Svært ikke at blive berørt af Justin Vernon’s indre liv, mod stilhedens ekko ude fra skovene. Anderledes musik der går lige ind. Hjortene døde ikke forgæves.

Nej nej, der kommer en mand med en trompet forbi på titelnummeret, og han begynder at spille.
Pastor, jeg bliver nødt til at spørge: Hvad mener du med “en lille blæser på” – er han småsnaldret?
Jeg bestilte den udelukkende ud fra hypen, men kom så til at høre et par numre på hans myspaceside inden jeg modtog vinylen. Devendra Banhart skramlet skrammel med Antony vokal.. Jeg afstod lp’en uden at høre det samlede resultat.
Jeg er vist forvirret.
Welcome Home, Son
http://www.youtube.com/watch?v=afAIqz0AuW4
Spændende historie.
Beskrivelsen fik mig til at tænke på Radical Face. Albummet Ghost, der udkom sidste år, har ikke en så hårdtskåret baggrund. Musikken er heller ikke helt så folket, som de numre jeg kan høre på myspace, og stemmen en helt anden. Men optaget alene i et skur med lyde af knirkende gulve er her også skrøbelige sange langt fra motorvejstrafik.
Radical Face – Welcome Home, Song
[link=http://www.youtube.com/watch?v=afAIqz0AuW4]
Det er ikke noget dårligt lille album. Produktionen er ikke helt så “skramlet”, som Jens’s beskrivelse antyder. Titelnummeret er nok min favorit, og her klæder det, at der er en lille blæser på. Vokalharmonierne er et kapitel for sig selv – af og til går der lidt kammerkor i det, men i denne folk-sammenhæng giver det for det meste et indtryk, der minder mig en hel del om Crosby, Stills, Nash & Young – hør bare “The Wolves (Act I & II)”.