Life is hard enough when you belong here…

Kun seks måneder gik der fra The Smiths’ farvel Strangeways, Here We Come til Morrissey’s soloalbum Viva Hate lå i butikkerne. Stor var lettelsen blandt Smiths-tilhængere nært og fjernt i Bedsitland over, at sangeren så problemfrit var kommet kreativt videre og afsted. Morrissey havde straks efter bruddet med Marr kontaktet The Smiths-producer Stephen Street og tilbudt ham sangskriverpartnerskab. Street’s musik havde naturligvis en helt anden, mere tonalt gennemsigtig og mindre personlig tone end The Smiths, men Morrissey’s stemme og sangmelodier ovenpå fik alligevel kabalen til at gå op, så forandringen fremstod forholdsvis naturlig og fremadrettet. Et smart træk også, at Manchester-guitaresset Vini Reilly – der med sit band Durutti Column specielt i startfirserne spredte lys på det begsorte Factory Records – var inviteret med, så Marr’s akutte fravær omkring Morrissey’s stemme kunne blive forsødet.

Viva Hate fremstår ikke bare halvt så klassisk tidsløs som The Smiths-pladerne, og fungerer bedst i dag når man på albummets øjensynligt konstruerede numre kan fornemme sangeren betræde ny grund og i den grad have noget på spil. Som her på ‘Bengali In Platforms’, hvor Morrissey’s hengivne fortælling om akavet kulturel assimilation ret bizart og misforstået fik ham anklaget for racisme i England. Og nej, dét skulle ikke blive sidste gang. Læg iøvrigt mærke til føromtalte Vini Reilly’s smeltende elektriske guitar på dette track. Så fin og udtryksfuld, verden i små fire minutter helt glemte at græde over savnet af wonderboy Johnny Marr…

Okay så, her en personlig Top-5 i tracks fra Viva Hate:

1. Suedehead
2. Bengali In Platforms
3. Little Man, What Now
4. Late Night On Maudlin Street
5. Everyday Is Like Sunday

2 tanker om “Life is hard enough when you belong here…”

  1. 1. Suedehead
    2. Everyday Is Like Sunday
    3. Margaret On The Guillotine
    4. Alsatian Cousin
    5. Late Night On Maudlin Street

Skriv et svar