Low-Life

En mægtig plade i – og et perfekt soundtrack til – året 1985. New Order, fanget et frugtbart sted mellem post-punk og elektro-pop, lød her ofte som om de snublede over deres egen numre, en fornemmelse af umiddelbar fangst, den uordnede masse af energisk lyd, hvor Hook’s lyse, melodiske bass konstant summede omkring kernen som en travl bi. Og Barney’s uskolede sang. Ofte håbløse tekstbidder som i den store helhed alligevel blev til poetry in motion gennem hans uskolede antisang. Mange Joy Division-tilhængere fnyste over de nærmest knækprosa-flade ord, men for mange af os fungerede linjerne perfekt i deres afvæbnende hjælpeløshed. Og så var der ovenikøbte The Cure-faktoren. Flere af numrene på Low-Life sendte nærmest lysende raketter afsted til Robert Smith’s band. En synth-intro her, en akkord-rund gang der; som om de to bands lige der kiggede nærmest forelsket på hinanden. Her leger New Order på et af pladens numre – live-optaget samme år i Japan – med akkorderne fra ‘A Forest’. Low-Life udkom 13 maj 1985…

3 tanker om “Low-Life”

  1. Jeg husker et tv-interview med New Order fra dengang, hvor musikerne meget direkte nævnte, at de oplevede at The Cure plankede deres sound.

  2. Fantastisk sted at opdage New Order, godt gået!

    Peter Saville’s artwork virkelig klasse. Har det engelske førstetryk overtrukket med mat, gennemsigtigt kalkerpapir, så portrætterne bag står blødt slørede.

  3. Peter Savilles omslag på vinylen er legendarisk: gennemsigtigt omslag og vælg selv hvilket bandmedlem du vil have på forsiden. Det var her jeg opdagede NO. Men gik også der tilbage til JD og tidligere NO

Skriv et svar