I dag for 24 år siden…

…den 6. februar 1982 spillede Næste Uges TV og Ballet Mécanique på Jomfru Ane Teatret i Aalborg. Det var dengang, dagen før i går.

Jeg var der ikke selv, men min kammerat Finn var. Han var ovenud begejstret. (Hvad blev der egentlig af Finn?)

Billedet er fra en senere festival i Århus. Freshly Riots var og er det største band nogensinde fra Vesthimmerland. Sangeren fra Ballet Mecanique udsender stadig albums med ujævne mellemrum.

Historien bag den danske punk/”nyrock”-scene er delvist dokumenteret på http://www.garagerock.dk.

Armageddon Times


Ingen snapshots i dag af smadrede danske bygninger langt i syd. Eller larm fra ekstranyhedsudsendelsers hektik. Ej heller fotos fra de rødklædtes ætsende søndags-tab på Stamford Bridge. Nix, ingen støj på linien herfra. Kun et enkelt s/h-billede af Robert Nesta Marley fra Kingston, Jamaica, der i dag ville være blevet 61.

Bless my eyes this morning
Jah sun is on the rise once again
The way earthly things are going
Anything can happen

You see men sailing on their ego trips
Blast off on their spaceships
Million miles from reality
No care for you, no care for me
So much trouble in the world now

Now they are sitting on a time bomb
Now I know the time has come
What goes up must come down
Goes around comes around
So much trouble in the world
So much trouble in the world
So much trouble in the world
There is so much trouble, there is so much trouble
There is so much trouble
There is so much trouble in the world
There is so much trouble in the world

© Marley

Frihed


At brænde en ambassade ned er vel også en slags ytring. Pia Kjærsgaard & co. kommer til at score SÅ mange stemmer på det had og den polarisering, der lige nu eskalerer. Rabiate danskere mod rabiate muslimer – fedt, lige hvad situationen har brug for! Specielt deprimerende for os her, da det var JP der kastede den første sten – og for hvad?!?

Et interessant citat

Den svenske forfatter Göran Rosenberg (http://www.rosenberg.se) bliver interviewet af Camilla Stockmann i dagens udgave af Politiken. Her er et citat, der meget præcist beskriver min personlige holdning:

Kritiserer du dermed, at Jyllands-Posten har ignoreret ansvaret i sagen om de 12 tegninger?

Ja. Især må konteksten tages med i betragtning. Danmark er et land, der er præget af en udtalt islamofobi, fordi Dansk Folkeparti har gjort det muligt at tale nedsættende om muslimer. Når Jyllands-Posten i den kontekst begår et tabubrud ved at ignorere islams billedforbud, ved avisen godt, at det ikke bliver opfattet som en fin teologisk debat om islam, men som en provokation af muslimerne.

Men kan man gradbøje ytringsfriheden? Kan man sige, at man gerne må lave satire over den kristne tro, men ikke over den muslimske?

Selvfølgelig må man lave satire over al religion. Men der er stor forskel på at lave satire over ens egen eller andres religion. Begrebet blasfemi er jo, når en kristen siger noget nedsættende om kristendommen. Det bliver vældigt risikabelt, når en kristen laver sjov med en anden religion, f.eks. islam, for så opstår risikoen for, at det bliver forstået som et angreb på muslimerne.

Anerkender du da, at der skal være noget, som hedder ‘god tone’ i det offentlige rum?

Nej, ikke god tone. Man skal have mulighed for at formulere nye ideer, der kan være kritiske over for det bestående. Det handler om at omgærde ytringsfriheden med et fungerende system for ansvar. Formelt og uformelt. De, som siger, at de har ytringsfrihed og kræver at sige, lige hvad de har lyst til, har ikke sat sig ind i ytringsfrihedens forudsætninger. De er med til at skabe et klima af mistro, hvor ingen tør stole på hinanden.

Der er et yndigt land


Ovenstående Dannebrog er indgangsbilledet på BBC’s hjemmeside i dag. Sagen om de tegninger i JP har sat fokus på landet her som aldrig før. Når alt kommer til alt handler det hele vel næppe om ytringsfrihed, men mere om en efterhånden hårdt prøvet minoritet, der endnu en gang er blevet sat på plads og latterliggjort. Normalt klarer vi den slags internt, denne gang ser hele verden på, med reaktion til følge.

For nogle år siden havde vi selv travlt med at pege fingre af Østrig, som da var på vej langt ud over overdrevet mod højre. Nu er det os man ude i Europa nærmest skammer sig over. Det lille land med den store historiske tradition for menneskeligt overskud viser sider, ingen andre finder anstændige. I en turbulent tid, hvor lette løsninger ikke gives, synes kun én ting bombesikker: Det er sgu’ ikke blevet sjovere at være dansker under Fogh/Kjærsgaard.

Den dag, musikken døde

Den 3. februar 1959 styrtede et lille fly ned i USA. I det befandt sig Buddy Holly, Ritchie Valens og The Big Bopper på vej til en koncert i Fargo i North Dakota. Waylon Jennings, der dengang var bassist for Buddy Holly, skulle have været med, men The Big Bopper overtalte ham til tage med bussen i stedet.

Anbefaling for en weekend


Sangerinden Isobel Campbell fra lyse, gennemsigtige Belle & Sebastian koblet med Mark Lanegan, mørkets egen stemme fra Queens of the Stone Age, Screaming Trees og en række dystre soloplader. På papiret ser den kombination hverken lykkelig eller holdbar ud, men virkelighed overrasker heldigvis. For de to har sammen på nye Ballad of the Broken Seas skabt et dragende kontrastfyldt univers, bygget op hovedsageligt omkring hendes enkle, skeletagtige sange.

Hun er Nancy Sinatra, han er Lee Hazlewood, uskyld møder udyr, men uden at vi behøver kalde det kitsch. Dertil stikker Lanegan som sanger alt for dybt. I en tørt blæsende udgave af Hank Williams’ evergreen “Ramblin’ Man” synger han passende ” I love to see the towns a-passin’ by / And to ride these rails ’neath god’s blue sky / Let me travel this land from the mountains to the sea / ’cause that’s the life I believe he meant for me / And when I’m gone and at my grave you stand /Just say God called home your ramblin’ man”, mens hendes stemme forgæves kalder ham, så ikke et voksent øje ønsker at forblive tørt.

Alderen trykker

Tag det roligt, jeg er ikke fan af dem. Men Jens’ indlæg om Arcade Fire og kommentarerne til det fik mig til at tænke på mit 20-års-skolejubilæum, hvor mine gamle skolekammerater insisterede på at høre Smokie o.lign. til ud på den lyse morgen. Jeg havde taget nogle cd’er med, som jeg troede ville egne sig til fest, bl.a. Afghan Whigs (1965) og – nå ja – Love Shop (bl.a. 1990, for nu at blive ved årstallene). Ingen vidste hvad det var for noget, ingen ville høre det. Det var bare for moderne og underligt for dem.

Lad os ikke ende sådan, vel?

Arcade Fire


Arcade Fire’s debut Funeral blev årets plade næsten overalt i Europa. Jeg kom ikke op på den massive hype, men efter at have set ovenstående AF-plakat, må jeg vist høre det canadiske band igen. Hvis Funeral kan levere bare halvt så meget svævende undergang som det måneskinsbelyste pariserhjul, vil jeg med…

We all live in a Robbie Fowler-house


Februar-måned begynder i dag med aftenkamp for Liverpool på Anfield mod Birmingham City, ikke i sig selv en så opsigtsvækkende begivenhed. Det er L’pool’s kampprogram for den kommende måned derimod. På små 4 uger skal hele 8 kampe spilles. En sjælden hård schedule, og når man ser modstandernavnene ser det sgu’ farligt ud. Det bliver perioden, der afgør om sæsonen i år skal gå mod succes eller nedtur.

Med forventede sejre mod mindst 3 af de mindre hold samt points mod både Chelsea og Arsenal i PL, en KO af Man U i FA-cuppen, og et godt udgangspunkt mod Benfica i CL, vil tingene se mere end rosenrøde ud. Men det er ønsketænkning. Omvendt kan det gå helt galt, hvis Chelsea slår hårdt til på søndag. For så kommer de mange følgende kampe måske for hurtigt og for svære til, at kunne nå at finde fodfæste igen. Det travle LFC-program lyder:

1. Liverpool v Birmingham
5. Chelsea v Liverpool
8. Charlton v Liverpool
11. Wigan v Liverpool
14. Liverpool v Arsenal
18. Liverpool v Man Utd (FA-cup)
21. Benfica v Liverpool (Champions League)
26. Liverpool v Man City

“We all live in a Robbie Fowler-house” er en Manchester City-sang og går til melodien af “Yellow Submarine”. Og netop Man City har iaften hjemmebane mod forarmede Newcastle United, hvor manager Souness bare ikke tåler flere nederlag, hvis han vil blive hængende i jobbet. Af andre spændende opgør, har Blackburn hjemmekamp mod Man U. Efter slagsmål i spillertunnelen forleden mellem Blackburn’s Rob Savage og United’s ligeså sympatiske Gary Neville, er der igen lagt op til kold, hadefuld fight.

Arsenal, der har haft et par katastrofale måneder, skal søge at rette op på Highbury mod West Ham. Bare på én uge er Arsenal blevet slået ud af begge engelske pokalturneringer. Wenger har ved de lejligheder sparet en del af sit førstehold, hvilket forekommer uforståeligt, da der efterhånden ikke er så meget at spare dem til. Topholdet Chelsea har som altid en på papiret overkommelig opgave, i aften er det Villa der står på menuen – velbekomme, Special One.

The boy looked at Johnny


Det kan godt være han i dag er reduceret til celebrity-shows og fame-business. Men engang, for længe siden, flyttede han de store bjerge. John Lydon, eller Johnny Rotten som han hed med Sex Pistols, bliver 50 i dag. Hvor var det trist da Pistols blev gendannet. Her en hurtig top-5 over de bedste øjeblikke med John:

1. Public Image – Public Image Ltd.
2. God Save The Queen – Sex Pistols
3. I Wanna Be Me – Sex Pistols
4. Bodies – Sex Pistols
5. Substitute – Sex Pistols

Billedet ovenfor er taget under en af Sex Pistols-koncerterne på Daddy’s Dance Hall, København, d. 13/14 juli, 1977.

Denne blog vedligeholdes af Jens og Pastoren.